Image Alt

Hoe bereid ik me als e-commerce bedrijf zo goed mogelijk voor op de feestdagen?

Hoe bereid ik me als e-commerce bedrijf zo goed mogelijk voor op de feestdagen?

Nu de zomer voorbij is, bereiden de meeste e-commerce bedrijven zich voor op de feestdagen. Vorig jaar was een ongekend jaar waar velen de feestdagen doorbrachten zonder hun dierbaren. Shoppen in de winkelstraat werd door de corona crisis lastiger, daarom is het geen verrassing dat e-commerce een enorme groei heeft doorgemaakt. Volgens gegevens van Adobe Analytics was er tijdens de feestdagen van vorig jaar een groei van twee jaar in één jaar. Dit betekende een stijging van maar liefst 32 procent ten opzichte van 2019 met een totaal van €162,2 miljard.

Ondanks dat we steeds meer terug lijken te gaan naar normaal, betekent dit niet een veel lager aandeel van e-commerce shoppers in de markt. Het afgelopen jaar is met name de winkelervaring eenvoudiger en flexibeler geworden. Dit past veel beter bij de behoeften van nu. In deze blog kijken we naar wat je nodig hebt om je e-commerce winkel klaar te maken voor de feestdagen. Om de concurrentie voor te blijven adviseren wij je rekening te houden met de volgende vier adviezen.

Bereid je goed voor op meer inkomend verkeer
Tijdens de feestdagen dien je sterk rekening te houden met meer verkeer in jouw online winkel. Werk daarom aan de snelheid en veiligheid van je website. Er is een directe relatie tussen de laadsnelheid van de pagina en de omzet. Er is niets erger dan een gecrashte site tijdens deze drukke tijden. Het is daarom belangrijk dat je site de schaalbaarheid en stabiliteit heeft om aan de toegenomen eisen bij drukte te kunnen voldoen. Om hier zeker van te zijn, is het verstandig om contact op te nemen met je hosting provider zodat je zeker weet dat je goed gedekt bent.

Daarnaast is het belangrijk om voldoende voorraad te hebben. Om lange wachttijden (en dus gefrustreerde klanten) te voorkomen is  het verstandig om alvast contact op te nemen met leveranciers. Zo weet je zeker dat je altijd voldoende voorraad hebt, vooral voor de meest waarschijnlijke cadeauartikelen.

Denk goed na over jouw verkoop- en fulfilment strategie
Je eigen e-commerce winkel is niet de enige plek waar je je klanten kunt bedienen. Denk daarom aan andere verkoopkanalen zoals online marketplaces (zoals Bol.com of Amazon) en/of social media. Om het optimale resultaat te behalen is het belangrijk dat je deze kanalen verbindt met elkaar zodat je niet met afzonderlijke systemen werkt. Dit zorgt er voor dat de volledige betalingsstroom van jouw klanten via verschillende kanalen in een systeem wordt vastgelegd.

In zo een drukke periode is het verstandig je fulfilment uit te besteden aan een partner. Zo profiteer je onder andere van (bulk) kortingen op je verzendingen en geavanceerde tracking technologie. Daarnaast betekent het dat klanten hun pakketten sneller ontvangen en ze bij vragen of problemen contact kunnen opnemen met je fulfilment partner. Dit geeft jou en je team de tijd om je te concentreren op andere aspecten van het bedrijf die aandacht nodig hebben.

Zorg voor een duidelijk retourbeleid.
Niemand wilt te maken hebben met retourzendingen. Toch is het belangrijk dat je goed nadenkt over je retourbeleid en dit zo naadloos mogelijk maakt. De feestdagen zijn een tijd waarin je wat flexibeler moet zijn en jouw klanten gemak moet bieden als het gaat om retouren – gewoon omdat er dingen gebeuren (denk bijv. aan verkeerde maten).  Het belangrijkste is om vertrouwen op te bouwen door ervoor te zorgen dat het retourbeleid volledig transparant en eerlijk is. Met een meer flexibel retourbeleid zul je je winkelwagen conversie namelijk verhogen. Hierbij is het wel belangrijk dat je instructies toevoegt over hoe ontvangers het originele verzendpakket kunnen hergebruiken voor retourzendingen. Daarnaast zou je kunnen overwegen een bericht op de website te plaatsen waarin alle unieke aspecten van jouw retourbeleid worden vermeld. Als de retourbeleid te streng is tijdens de feestdagen, loop je het risico de verkoop te verliezen.

Bied je klanten meer ondersteuning en een goede klantenservice.
De feestdagen zijn ongetwijfeld de meest drukke en stressvolle tijden van het jaar. Wees daarom goed voorbereid op het afhandelen van eventuele vragen en zorgen. Een positieve ervaring met de klantenservice kan zelfs bij problemen leiden tot een tevreden en loyale klant. Zorg er daarom voor dat je toegewijde ondersteuning klaar hebt staan via verschillende kanalen (telefoon, e mail, social media). Daarnaast is het aan te raden er niet langer over te doen dan 48 uur om vragen te beantwoorden. Het is ook verstandig een pagina te maken die snel en gemakkelijk antwoord geeft op veelgestelde vragen. Naast dat dit vertrouwen opbouwt bij nieuwe klanten, zorgt dit ook voor minder belasting bij jouw klantenserviceteam.

De toekomst
Dit jaar kijken zowel e-commerce bedrijven als consumenten meer dan ooit uit naar de feestdagen. Vorig jaar waren we door de omstandigheden niet altijd in staat om de feestdagen met dierbaren door te brengen. Het lijkt er op dat we dit jaar eindelijk naar het normale terugkeren. Toch lijkt het er op dat consumenten een definitieve switch hebben gemaakt van meer online dan offline winkelen. Met name de digitale customer experience heeft hier een flinke ontwikkeling meegemaakt en dit lijkt alleen maar belangrijker te worden de komende jaren. Een soepele winkelervaring zorgt ervoor dat consumenten bij je terugkomen en je verkiezen boven de concurrentie. Hierdoor kun jij je als ondernemer focussen op het groeien van jouw business.

Door in gesprek te gaan met eWarehousing krijg je een beter begrip van wat je kunt bereiken door je fulfilment uit te besteden. Wil jij jezelf nooit meer druk hoeven te maken over het verzenden of retouren van alle orders in je webshop? Vul dan hier onze gratis fulfillment calculator in en we nemen vrijblijvend contact met je op! Mocht je vragen hebben over het uitbesteden van je fulfilment kan je altijd contact opnemen met onze customer service via (0)18 – 66 12 267 of via info@ewarehousing.nl.