Image Alt

De 10 belangrijkste e-commerce trends van 2020 die jij als ondernemer moet weten

De 10 belangrijkste e-commerce trends van 2020 die jij als ondernemer moet weten

Als ondernemer wil je op de hoogte blijven van de laatste e-commerce trends. Je weet dat je mee moet bewegen met de ontwikkelingen in de markt, om on top te blijven. Bovendien biedt het nieuwe jaar nieuwe kansen om te groeien en die kansen wil jij als e-commerce ondernemer pakken. Tijd dus om je in te lezen over de e-commerce trends van 2020. Wij hebben de belangrijkste trends voor je op een rij gezet, zodat je in minder dan 10 minuten up-to-date bent. 

1. Machine learning & personalisatie

Hoewel machine learning en personalisatie al een tijdje bestaan, horen ze zeker thuis in het lijstje van de e-commerce trends van 2020. Online bezoek wordt in het nieuwe jaar dankzij ‘machine learning’, waarbij op basis van data patronen worden ontdekt, nog meer gepersonaliseerd. Denk bijvoorbeeld aan persoonlijke productaanbiedingen, waarbij op basis van eerder bestelde of bekeken producten andere producten worden aanbevolen. Maar daar blijft het niet bij. Dankzij data analyse van het aankoopgedrag stuurt Amazon gepersonaliseerde emails met aanbieden die passen bij de wensen van de consument. Kortom; data wordt de aankomende jaren nog belangrijker om een betere gebruikerservaring aan te bieden en de conversie van websites te verhogen. 

2. Chatbots

Een andere trend van 2020 in het kader van machine learning, is het inzetten van chatbots. Chatbots worden voor webshops steeds belangrijker voor interactie met de klant. Het is een efficiënte tool om te achterhalen wat de consument zoekt of wil weten en ze snel antwoord te geven of de juiste producten aan te bieden. Hiermee wordt de conversie op de websites verhoogd. Volgens Frankwatching vindt 65% van de consumenten het acceptabel om door een chatbot geholpen te worden. Een mooie kans om in 2020 op in te spelen. 

3. Augmented reality 

Augmented Reality (AR) betekent ‘toegevoegde werkelijkheid’. In de e-commerce biedt het klanten de mogelijkheid om nieuwe producten door middel van digitale projecties ‘uit te proberen’. Hierdoor kun je als consument beter inschatten of een product zal bevallen, nog voordat je geld hebt uitgegeven. Denk bijvoorbeeld aan het digitaal inrichten van je huis met producten van Ikea, via de Ikea Place App. Of digitale make-up looks gecreëerd met Sephora producten, die geprojecteerd worden op een foto van de klant. Steeds meer merken gaan in 2020 inspelen op deze e-commerce trend. 

4. M-commerce & social commerce

De introductie van 5G geeft de m-commerce & social commerce markt de komende jaren een flinke boost. Consumenten gaan nog meer producten via hun mobiel kopen, vooral via social media kanalen. Tegenwoordig kun je als consument via Instagram dankzij ‘shoppable Instagram-posts’ direct producten uit een webshop bestellen, zonder de app te verlaten. De customer journey, de reis die de consument aflegt van inspiratie tot aankoop, wordt dankzij social media de komende jaren flink korter. Het is dus van groot belang dat in 2020 je website op zijn minst mobile responsive is. Wil je het echt goed aanpakken? Zorg dan dat ook je social media kanalen klaar zijn voor voor deze nieuwe trend.  

5. Nieuwe betaalmethoden – ‘Wallet payment’ & Tikkie

De m-commerce trend heeft ook gevolgen op de manier waarop we gaan betalen. Steeds meer Nederlanders doen niet alleen aankopen via hun mobiel, maar rekenen ook in fysieke winkels via hun mobiel af. Het aantal downloads van mobiele betaal apps zoals Apple Pay, Samsung Pay en Android Pay neemt steeds meer toe. Dankzij de ‘digitale portemonnees’ hoef je als consument geen bankpassen meer bij je te dragen. Tevens zien we in webshops steeds vaker betaalmogelijkheden via ‘Tikkie’. Met een Tikkie betaalbutton verlaag je de drempel tot aankoop en maak je het afrekenen makkelijker. Hierdoor haakt de consument bij afrekenen minder snel af, waardoor het conversiepercentage op jouw website verhoogd wordt. 

6. Voice search

In 2020 zal meer dan 50% van de zoekopdrachten via de voice search technologie plaatsvinden (bron). Ook shoppen via voice search gaat de komende jaren groeien. Zoekmachines gaan hier steeds meer op inspelen, wat gevolgen heeft voor de SEO van websites. Je zult vroeg of laat aanpassingen moeten doen aan je website, om goed gevonden te blijven worden. Je kunt bijvoorbeeld gebruik maken van een ‘voice API’, die audio omzet naar tekst. Houdt deze belangrijke ontwikkeling binnen de e-commerce trends van 2020 dus goed in de gaten! 

7. Verkoop via marktplaatsen

Tegenwoordig kunnen we niet meer om online marktplaatsen zoals Bol.com & Coolblue heen. Online aankopen worden steeds meer via marktplaatsen gedaan, en dat zal in 2020 waarschijnlijk alleen maar meer worden vanwege de komst van Amazon naar Nederland. Via marktplaatsen kunnen verkopers hun producten aanbieden. Daarnaast ondersteunt een online marktplaats verkopers vaak door betalingen, fulfilment, warehousing en de klantenservice over te nemen. Dit in ruil voor een vast bedrag per maand, of een commissie. 

8. Direct-to-consumer

Hoewel marktplaatsen groeien, zien we aan de andere kant een tegenreactie ontstaan. De ‘direct-to-consumer’ markt wordt populairder. Dit betekent dat consumenten vaker kiezen om rechtstreeks bij de leverancier te bestellen, in plaats via een tussenpartij. Deze trend ontstaat vanuit de behoefte van de consumenten aan meer transparante informatie over de herkomst van een product. Ze kiezen vaker voor duurzame producten. Deze ontwikkeling heeft niet alleen invloed op consumenten, maar ook op leveranciers en de logistieke sector (Zie punt 9 e 10).

9. Duurzaamheid

In de e-commerce zien we een toenemende behoefte aan duurzaamheid. Consumenten geven steeds meer de voorkeur aan een duurzame webwinkel boven een die niet-duurzame webwinkel. (bron) Webwinkels spelen hierop in door o.a. voor duurzame verpakkingen te kiezen, verpakkingen te hergebruiken en hun aanbod van duurzame producten te vergroten of beter vindbaar te maken. Daarnaast zetten ze zich in om het aantal retouren tot een minimum te beperken. 

10. Aanpassingen in de logistieke sector

Niet alleen door de behoefte aan duurzaamheid, maar ook door de groei in de e-commerce sector moeten diverse partijen zich aanpassen op het gebied van logistiek. Er wordt meer onderzoek gedaan naar robotisering en in de VS  wordt geëxperimenteerd met verzendingen via drones. Ook in Nederland moeten vervoerders vanwege de toename van het aantal pakketten en de duurzaamheids-trend, nieuwe logistieke opties onderzoeken. Zo biedt PostNL geen tweede bezorg poging meer aan, maar brengen ze pakketten bij ‘niet thuis’ direct naar een afhaalpunt. Tevens gaan we in 2020 vaker een fietskoerier of elektrische bezorg wagens (met zonnepanelen!) zoals die van Picnic zien. 

Heb jij in 2020 behoefte aan het uitbesteden van je volledige logistiek, zodat jouw webshop nog meer kan groeien? Neem dan gerust contact met ons op via info@ewarehousing.nl of  +31 (0)18 – 66 12 267. Wij beantwoorden graag al jouw vragen.