Image Alt

De impact van Amazon op jouw webwinkel

De impact van Amazon op jouw webwinkel

Het zal je vast niet ontgaan zijn, deze week is webgigant Amazon eindelijk gelanceerd in Nederland. Waar ze eerst alleen boeken verkochten is de “everything store” nu met zijn volle gewicht op de Nederlandse markt gestort. In elke markt die Amazon betreedt groeien ze binnen de kortste keren uit tot marktleider, of in ieder geval een van van de grootste spelers. 

Maar wat is nu precies de impact van Amazon’s toetreding tot de e-commerce markt in ons land? In deze blogpost zullen we dieper ingaan op dit onderwerp en kijken wat voor invloed dit kan hebben op jouw webwinkel. 

De grote spelers 

Uit onderzoek onder 741 Nederlanders van Ruigrok Netpanel blijkt dat Amazon al een gevestigde naam is in Nederland. Met een naamsbekendheid van maar liefst 74% is de e-commerce reus geen speler die net om de hoek komt kijken. In vergelijking met Bol.com (98%) en CoolBlue (89%) hebben ze nog wat terrein te winnen maar het enorme aanbod en wereldwijde bereik zorgt ervoor dat ze dit verschil waarschijnlijk snel goed kunnen maken. Aan de andere kant blijkt 43% van de Nederlandse consumenten een merktrouwe koper te zijn (customertalk). Dit is positief nieuws voor de kleinere Nederlandse webshop. Je zal niet zomaar al je klanten kwijtraken aan de grote jongens. Ze spreken in hetzelfde onderzoek ook uit dat ze hun online aankopen liever bij een Nederlandse webwinkel doen omdat ze die simpelweg meer vertrouwen. Hierin kan je het verschil maken. Zorg dan ook voor een persoonlijke benadering die Amazon simpelweg niet kan bieden. 

If you can’t beat them, join them 

Coolblue en Bol.com zijn hebben zich de laatste jaren ontwikkeld als online marketplaces. Slimme webwinkels kunnen deze platformen gebruiken om hun producten voor de neus van meer klanten te krijgen. Op deze manier krijg je toegang tot een groter aanbod van consumenten. Het nadeel is dat je een deel van je marge inlevert. Ook Amazon biedt de mogelijkheid om een extra verkoopkanaal toe te voegen aan je arsenaal als webwinkel. Je kan online je eigen webwinkel compleet naar jouw smaak inrichten op het platform. Het nadeel is dat je Amazon op deze manier inzicht geeft in jouw product en het zomaar zou kunnen dat ze op termijn hetzelfde product gaan verkopen (als ze dit al niet doen). Daarnaast lever je ook een gedeelte van je marge in door de verkoop via het Amerikaanse platform te laten verlopen. 

Doordat deze grote jongens in de industrie enorm diepe zakken hebben is het als kleine webwinkel bijna niet te doen om de directe concurrentie aan te gaan. Dus waarom zou je hun enorme bereik niet in je voordeel gebruiken? Als kleine speler ga je in je eentje de concurrentiestrijd helaas niet winnen. If you can’t beat them, join them. 

Het moge duidelijk zijn dat het toetreden van Amazon tot de Nederlandse markt zowel kansen als risico’s met zich meebrengt. De impact op het huidige markt is dan ook niet te onderschatten. Zorg er daarom voor dat je jezelf als webwinkel blijft onderscheiden door bijvoorbeeld  goede bezorging van je goederen, Nederlandse customer service, en vlekkeloze aftercare. Kortom, door de beste dienst mogelijk te leveren aan je klanten! Op prijs zal je het helaas niet gaan winnen, dat spelletje kan Amazon helaas veel langer volhouden door de grote zakken geld die ze paraat hebben staan. Door de e-fulfilment van je webwinkel uit te besteden aan eWarehousing zijn deze zaken altijd goed geregeld. Zo houd jij genoeg tijd over om je webwinkel creatief uit te breiden en je te focussen op datgene waar je vrolijk van wordt. Op die manier heb je een mogelijkheid om al het geweld dat Amazon met zich meebrengt het hoofd te bieden.