Image Alt

De impact van de nieuwste Apple update (iOS 14) op jouw online marketing.

De impact van de nieuwste Apple update (iOS 14) op jouw online marketing.

Deze week is er veel te doen geweest in marketingland rondom de nieuwste update van Apple, iOS 14. Deze nieuwe update heeft namelijk een enorme impact op de manier waarop online marketeers hun campagnes opzetten. Ben je benieuwd wat deze update precies inhoudt en wat voor impact dit zal hebben op jouw marketing campagnes? Zoek niet verder, in dit artikel leggen wij je alles uit.

Achtergrond 

In juni 2020 kondigde Apple op de Worldwide Developers Conference (WWDC)  een aantal product- en beleidswijzigingen aan op data die verstuurd wordt via Apple’s App Tracking Transparency (ATT) framework. Deze wijzigingen zouden gericht zijn op het beschermen van de data van iOS gebruikers. Met deze update wilden ze extra controle geven aan iOS gebruikers over het delen van hun gegevens. Maar wat houdt dit dan precies in? Vanaf deze week zal iedereen die een iPhone heeft met iOS 14 een pop-up te zien krijgen zodra een app probeert om de gebruiker te tracken. In deze pop-up zal de gebruiker expliciet toestemming moeten geven aan de app om zijn gegevens te mogen gebruiken. Dit beperkt het datagebruik van reclame platformen zoals Facebook en Instagram. Als de smartphonehouder er vervolgens voor kiest om dit niet toe te staan zal de app dus geen toegang krijgen tot zijn gebruikersgegevens. Het idee is om op deze manier de gebruiker meer zeggenschap te geven over de plekken hun data gedeeld wordt. 

Marketing nachtmerrie

Voor marketeers en bedrijven die adverteren op online platforms  is bovenstaande update een nachtmerrie. Zij raken namelijk een groot gedeelte van hun inzichten en data kwijt. De eerste schattingen wijzen er namelijk op dat 70% van de mensen die deze melding te zien krijgt ervoor zal kiezen om geen tracking toe te staan. Met het feit dat een kwart van de Nederlanders een iPhone heeft in je achterhoofd is dat een flinke hap uit je data. Hierdoor gaat het een stuk lastiger in te schatten worden wat voor effect jouw advertentiecampagnes precies hebben. Het belemmerd namelijk je vermogen om inzicht te krijgen in prestaties, en te beheren wie je advertenties te zien krijgen. Hierdoor is het een stuk lastiger om geïnformeerde besluiten te nemen met betrekking tot je advertentiebudget. Daarnaast zal dit op termijn kunnen leiden tot lagere  advertentieprestaties, minder personalisering van je ads en een stijging van de kosten per actie. 

De update beperkt adverteerders op de volgende manieren: 

  • Op effectieve wijze advertenties weer te geven aan mensen op basis van hun betrokkenheid bij je bedrijf
  • Conversies van bepaalde klanten te meten en hierover te rapporteren
  • Te zorgen dat je advertenties met de juiste frequentie worden weergegeven aan de meest relevante doelgroepen
  • Op nauwkeurige wijze app installaties toe te schrijven aan mensen die iOS 14 en nieuwe versies gebruiken
  • De kosten per actie in de loop der tijd te voorspellen en te optimaliseren en op efficiënte wijze budgetten toe te wijzen
  • Je kan nog maximaal 8 conversie events toeschrijven aan je campagnes. Hierdoor zal je events moeten prioriteren binnen je campagnes.  

Kortom, een nachtmerrie voor online marketeers. Als je niet meer weet wat je gebruikers doen is het tenslotte lastiger om hiervoor te optimaliseren. 

Stappen om te zetten

Wat zijn stappen die je als ondernemer kan zetten om jouw advertenties toch door te laten lopen op een goede manier? Let op de volgende dingen: 

  1. Verifieer je website domein bij Facebook. 

Door je domein te verifiëren weet het algoritme van Facebook welk domein bij welke bedrijfsmanager hoort, dit zorgt ervoor dat er geen moeilijkheden ontstaan bij het instellen van conversie events. Facebook raadt deze stappen ten zeerste aan voor alle adverteerders op hun platform. 

      2.Zorg ervoor dat je je data in eigen beheer krijgt

Dit kan bijvoorbeeld via de Facebook API of een programma als Wickedreports. Het verschil zit erin je hier als eerste partij de data verzameld en niet alle data nog terugstuurt naar Facebook (de derde partij). 

       3.Controleer je huidige campagnes.

Kijk of er niet meer dan 8 verschillende conversie events zijn, controleer of je pixel nog werkt en pas geautomatiseerde regels aan. 

Het moge duidelijk zijn dat deze update een enorme impact heeft op de marketingactiviteiten van je webshop. Gelukkig hoef je jezelf nooit druk te maken om de logistieke afhandeling van jouw order, we’ve got your back! 

Ben je benieuwd wat eWarehousing voor jouw logistiek kan betekenen? Neem vrijblijvend contact op met onze 24/7 customer service om te kijken hoe wij je kunnen helpen. Je kan ons altijd bereiken via +31 (0)18 – 66 12 267 of via info@e-warehousing.nl. Als je benieuwd bent naar de kosten kan je hier onze gratis fulfillment calculator invullen!