Image Alt

De kracht van e-mail automation

De kracht van e-mail automation

Komt deze situatie je bekend voor? Je hebt moeite en geld gestoken in het verleiden van een potentiële klant. Via een mooie online campagne is hij op je website gekomen, heeft een paar producten bekeken en in zijn mandje gestopt en dan… Verlaat hij zijn winkelwagentje bij de kassa. Alle moeite voor niks geweest.  Elke webshopeigenaar is weleens tegen deze situatie aangelopen. Sterker nog ongeveer 76% van alle shoppers laten een winkelwagentje achter bij de kassa. (Baymard institute, 2018) Maar hoe zorg je er nou voor dat deze klanten alsnog deze producten kopen? Naast retargeting campagnes kan je gebruik maken van een vaak onderschat kanaal: email! Met een goede e-mail strategie kan je de twijfelaars bij jouw kassa alsnog over de streep trekken! Sterker nog, Met een slimme winback email kan je de conversie van jouw webshop met wel 50% verhogen (marketingsherpa). Hoe je dat precies aanpakt? Lees hieronder verder! 

De Winback Email

Allereerst, wat is een winback email? Voor alle (zeer) daadkrachtige shoppers onder ons, het gaat hier om een email met een herinnering dat je wat producten hebt achtergelaten in je winkelwagentje. In deze mail staan alle producten die je hebt achtergelaten met een herinnering erbij dat je ze alsnog kan kopen. Om deze mail te kunnen versturen heb je dus wel het emailadres van je klanten nodig. Zorg ervoor dat je deze  dus zo snel mogelijk verzameld. Bijvoorbeeld door ze eerst een account voor je webshop te laten aanmaken of in een eerdere fase van de customer journey de mailadressen te verzamelen. Let hierbij wel op de AGV! 

Timing en tips

Als webshop wil je de verlaten winkelkarretje mail het liefste zo snel mogelijk versturen, namelijk binnen een uur. Op dat moment is de potentiële koper waarschijnlijk nog achter zijn computer en heeft hij verregaande interesse getoond in jouw product. Het is ondertussen wel een veelgebruikte techniek geworden dus zal je wat extra’s moeten brengen om deze sceptici hun portemonnee te laten trekken. Gebruik social proof om aarzelaars te overtuigen. Denk hierbij aan reviews en ratings van de producten. Dit zorgt er direct voor dat de mail er een stuk aantrekkelijker uitziet. 

Focus

Als er meerdere producten achterblijven is het een goed idee om niet alle producten proberen te verkopen. Waarschijnlijk zal niet voor elk product dezelfde koopintentie aanwezig zijn. In dat geval is het een goed idee om slechts een van de producten (het liefst degene met de hoogste ratings) in het zonnetje te zetten. Hierdoor kan je veel dieper ingaan op dit product in plaats van globaal alle producten te bespreken. Kijk goed naar de voordelen die het product biedt en zet deze nog even op een rijtje voor de klant. Hierdoor lijkt het al veel meer op een persoonlijk gesprek in plaats van een email. Als je een grote webshop hebt is dit natuurlijk niet te doen voor al je producten, begin dan met een selectie van je best verkochte en hoogst gewaardeerde producten om deze extra beschrijvingen toe te voegen. 

Loyalty Programma’s

Een andere manier om kopers terug te laten kopen is het opzetten van een loyalty programma. Hierin kan je bijvoorbeeld je terugkerende klanten punten laten verdienen om een korting op je product te krijgen. Je kan het beste niet gaan strooien met korting om iemand over de streep te trekken, maar met een puntenprogramma kan je dit goed vormgeven. Als een terugkerende klant zich heeft aangemeld voor jouw loyalty programma kan je hem bovendien een andere winback email sturen met daarin zijn aantal punten en hoeveel korting hij daarmee kan krijgen op het product dat nog in zijn winkelwagentje zit. Op deze manier activeer je de loyaliteit van je bezoekers op een leuke manier. 

Tools

Als je nog nieuw bent in het veld van email automation heb je hier wel de juiste tools voor nodig. Veelgebruikte tools om deze campagnes makkelijk op te zetten zijn Activecampaign en Mailchimp. Deze tools helpen je ook bij het analyseren van de campagnes om te kijken wat werkt en wat niet werkt. Net zoals met alles in digitale marketing geldt de vuistregel: “meten is weten!”

Ben je benieuwd wat eWarehousing voor jouw logistiek kan betekenen? Neem vrijblijvend contact op met onze 24/7 customer service om te kijken hoe wij je kunnen helpen. Je kan ons altijd bereiken via +31 (0)18 – 66 12 267 of via info@e-warehousing.nl. Als je benieuwd bent naar de kosten kan je hier onze gratis fulfillment calculator invullen!