Image Alt

eWarehousing over COVID-19

eWarehousing over COVID-19

COVID-19 laat momenteel overal zijn sporen na. Veel mensen en bedrijven zijn geraakt door de uitbraak van dit virus. We zitten met zijn allen noodgedwongen thuis en ons sociale leven is verplaatst naar de online sfeer. Apps zoals Houseparty en Zoom zijn momenteel in opkomst en ook ons koopgedrag is zich nog meer aan het verschuiven naar het wereldwijde web. Dit kan natuurlijk veel kansen bieden voor webwinkels. Zo is bijvoorbeeld het online boodschappen doen definitief doorgebroken door de gedwongen quarantaine (nu.nl). Als er meer verkopen gedaan worden zal ook de fulfilment van de bestellingen goed op orde moeten zijn. Hoe gaat eWarehousing eigenlijk om met de impact van het Corona virus? Om deze vraag te beantwoorden zijn we in gesprek gegaan met Xander Tio, eigenaar van eWarehousing. Uiteraard allebei vanuit huis! 

Hi Xander, bedankt voor je tijd. Het is momenteel natuurlijk een heftige tijd voor iedereen. Hoe gaat eWarehousing om met de Corona situatie? 

“Het Corona virus raakt natuurlijk ook eWarehousing. Gelukkig worden wij minder hard getroffen dan andere branches. Wij hebben uit voorzorg alle maatregelen getroffen conform de richtlijnen van het RIVM. Zo wassen wij vaker onze handen en houden we geen fysiek werkoverleg meer. Dit doen we nu telefonisch of online. Onze ploegen zijn nog meer gescheiden en van samen koffie drinken of lunchen is helaas geen sprake meer. Alle werknemers die thuis kunnen werken, werken thuis en alle overige functies proberen zo goed als mogelijk de business overeind te houden. Zolang de vervoerders mogen blijven rijden met goederen kunnen wij er netjes voor zorgen dat alles veilig en verantwoord bij de klanten thuis komt. Uiteraard houden wij continu een vinger aan de pols wat betreft de ontwikkelingen en houden wij onze mensen in de gaten. Zo zullen wij eerder geneigd zijn thuis te blijven als we verkoudheidsverschijnselen hebben.”

Goed om te horen dat de jullie de situatie ook serieus nemen! Hoe kan eWarehousing haar klanten helpen in deze onzekere tijd? 

“Dat is lastig om te zeggen. Wij werken met verschillende ploegen mensen zodat we langer kunnen blijven draaien dan partijen die afhankelijk zijn van een kleinere pool arbeidskrachten. Doordat we voor meerdere partijen werken kunnen we bestellingen efficiënter en goedkoper verwerken aangezien we niet afhankelijk zijn van 1 of 2 mensen. Het blijft echter mensenwerk maar we proberen deze kwetsbaarheid zo goed mogelijk in acht te nemen.” 

Het blijft altijd mensenwerk natuurlijk, goed dat jullie aangeven iedereen te beschermen. Wat voor maatregelen zijn er bijvoorbeeld getroffen in het warenhuis? 

“We hebben extra hygiënemaatregelen getroffen en richtlijnen ingesteld omtrent afstand houden. Zo hebben we bijvoorbeeld werkplekken heringericht om op deze manier contact zoveel mogelijk te kunnen vermijden. Onder de extra hygiënemaatregelen vallen bijvoorbeeld het altijd wassen van de handen en het dragen van handschoenen.” 

Hebben deze maatregelen en de uitbraak van het Coronavirus nog een impact op de fulfilment van alle bestellingen? 

“In principe zijn er geen consequenties voor bestellingen. Het zou natuurlijk kunnen voorkomen dat door de drukte en eventuele beperkingen in de capaciteit in verband met ‘ziekte’ of ‘ziekteverschijnselen’ er een vertraging opgelopen wordt. Tot op heden is dit nog niet aan de orde maar ik kan helaas niet in de toekomst kijken. Zo hebben wij bijvoorbeeld vanuit de vervoerders de eerste signalen ontvangen dat er mogelijk vertragingen gaan komen.” 

Heeft dit een impact op bijvoorbeeld retourartikelen? 

“Retouren krijgen zolang er voldoende capaciteit is gewoon de aandacht die klanten van ons gewend zijn. Dit zal echter wel één van de afdelingen zijn waar capaciteit weggehaald gaat worden zodra de core processen (in- en uitslag) in de capaciteitsproblemen komen.”

Dankjewel Xander, een heel duidelijk verhaal. Tot slot, Wat voor advies zou je geven aan webshop eigenaren voor de komende tijd? 

“Mijn advies is blijf thuis en beperk zoveel mogelijk het contact met derden. Eigenlijk niets anders dan het RIVM adviseert. Laat ons vooral de fulfilment doen want dat is waar wij goed in zijn. Wij kunnen snel schakelen op zowel het technische- als fysieke vlak, het inslaan van de goederen. Wij hebben ruime openingstijden en ik vermoed dat onze branche minder snel dicht zal gaan dan bijvoorbeeld lokale posterijen waar pakketten afgegeven worden. Daar is het risico immers groter omdat er meer wisselende contacten zijn. Verder is het koffiedik kijken en is het vooral zaak om de business heel goed in de gaten te houden.”