Image Alt

Wat voor gevolgen heeft de Brexit op het verzenden van mijn bestellingen?

Wat voor gevolgen heeft de Brexit op het verzenden van mijn bestellingen?

Het heeft wat voeten in de aarde gehad maar vanaf 1 januari 2021 is de Brexit dan toch echt een feit. Er is veel over geschreven en misschien heb je er ook al veel over gelezen, maar voor de duidelijkheid hebben wij alle veranderingen die de Brexit met zich meebrengt voor je op een rijtje gezet. 


Brexit

Vanaf 1 januari is er geen vrij verkeer van goederen meer tussen het Verenigd Koninkrijk en de Europese Unie. Hierdoor zal elk pakket dat het land ingaat voortaan aangegeven moeten worden bij de douane. Dit brengt effectief met zich mee dat pakketten een dag later bij de ontvanger kunnen aankomen. Tevens zullen alle pakketten van de juiste documentatie voorzien moeten zijn om door de douane te komen, anders worden ze teruggestuurd naar de afzender. 


Checklist

Om er zeker van te zijn dat jouw logistieke proces goed is ingericht voor de Brexit kan je onderstaande checklist gebruiken om te kijken of je goed bent voorbereid. Houd rekening met deze 6 stappen (bron: PostNL): 

  1. Registreer je bij de Britse Belastingdienst 
  2. Vraag een EORI-nummer (douanenummer) aan bij de Britse overheid
  3. Regel je retouren 
  4. Deel Douane informatie
  5. Pas je systemen aan
  6. Dubbelcheck of alle gegevens 100% kloppen. 

We lichten de verschillende stappen hieronder nader toe.

1. Registreer je bij de Britse Belastingdienst 

Je moet voortaan namelijk zelf BTW afdragen aan de Britse belastingdienst. Dit geldt voor zendingen met een waarde onder de £135, die je naar consumenten in het VK verstuurt. Behalve BTW komen er voor zendingen die meer waard zijn dan £135, mogelijk ook nog invoerrechten en inklaringskosten bovenop. Bij deze zendingen boven de £135 gaat het betalen van belasting iets anders. Voor deze pakketten betaalt de ontvanger alle belastingen (invoer-btw en mogelijk ook invoerrechten en inklaringskosten) aan onze bezorgpartner in het VK. 

Let op!
Verkoop je alleen B2B en heeft jouw klant een BTW-nummer? Dan is de registratie niet nodig

2. Vraag een EORI-nummer (douanenummer) aan bij de Britse overheid

Vraag een Economic Operator’s Registration and Identification (EORI) nummer aan bij de Britse Overheid. Dit heb je nodig om goederen aan te geven bij de Britse Douane en te handel te drijven met het Verenigd Koninkrijk. Via deze link kan je een EORI-nummer aanvragen bij de Britse Overheid.

Let op!
Ook al heb je een douane nummer om handel te drijven buiten de EU zal je dit nummer moeten aanvragen. Het VK heeft zijn eigen nummers dus vraag een EORI-nummer altijd aan. 

3. Regel je retouren

Wat als Engelse klanten iets terug willen sturen? Dan gaat dat precies zoals op de heenreis, maar dan andersom. Dan moet er dus aangifte van de spullen worden gedaan bij de Nederlandse douane en (afhankelijk van de waarde) BTW worden betaald. Ook kunnen er inklarings- en handlingkosten bijkomen. Minder gedoe graag? Een mogelijkheid is om een ‘artikel 23 vergunning’ aan te vragen voor je retouren. Daarmee geef je de invoer aan in je eigen BTW-aangifte en hoef je bij de douane niet per item BTW te betalen. Via de website van de Europese Unie kan je meer informatie vinden over de BTW regelingen. 

Let op!
De aanvraag voor een vergunning artikel 23 duurt 8 weken. Daarnaast zijn er ook andere manieren om dit te regelen. Bespreek daarom altijd met je belastingadviseur welke oplossing het beste past.

4. Deel Douane informatie

Bij elke zending moet voortaan een douaneformulier zitten, anders kan het niet verwerkt worden. Op het formulier zet je extra informatie over je zending. Wat zit er in? Wat is het waard? Ook moet je een HS-code invullen, een code die de Britse douane gebruikt om goederen in te delen en te beoordelen. Jouw code vind je hier.

5. Pas je systemen aan

Je moet voortaan douane-informatie meegeven. Het verzendlabel zal ook een ander formaat of uiterlijk hebben dan je gewend bent. Om alles soepel en zoveel mogelijk automatisch te laten verlopen, moet je eigen systeem ook klaar zijn om de extra douane-informatie te verwerken en met ons te delen.

6. Dubbelcheck of je alle gegevens hebt en de juiste formulieren hebt aangevraagd. 

Zorg dat je gegevens 100% kloppen, anders stuurt de douane het pakket terug naar de afzender. Zorg dat je een complete handelsfactuur invult. Via deze link kan je een template vinden zodat je jezelf geen zorgen hoeft te maken dat je gegevens mist! 

Mocht je naar aanleiding van bovenstaande nog vragen hebben kan je altijd contact opnemen met onze klantenservice via +31 (0)18 – 66 12 267 of info@ewarehousing.nl. Ben je nog geen klant bij eWarehousing en ben je benieuwd wat wij voor jouw webshop kunnen betekenen? Vul dan  onze fulfilment calculator in en we nemen contact met je op!