Image Alt

Google SEA / SEO

Google SEA / SEO

Als webshopeigenaar ben je continu aan het zoeken naar de beste manieren om je producten op de markt te brengen. Bij een volledige marketingstrategie is kanaalkeuze een belangrijke pijler voor jouw product. Online adverteren is al een keuze die je gemaakt hebt maar ook in de online wereld zijn er nog verschillende kanalen waar je uit kunt kiezen. Afhankelijk van jouw doelgroep en de jouw producten zijn er verschillende kanalen die je het beste kunt kiezen om op te adverteren. In onze vorige blogpost hebben we al over de verschillende mogelijkheden van marketplaces gesproken. In deze blogpost serie gaan we dieper in op de verschillende online advertentie kanalen waar je uit kunt kiezen en wat de voor- en nadelen van de verschillende kanalen zijn. In dit eerste deel beginnen we met een van de grootste en bekendste kanalen voor online adverteren: Google. In deel 2 gaan we dieper in op YouTube en in het laatste deel van deze serie zullen we Facebook en Instagram advertising onder de loep nemen.

Google 

Zodra je het hebt over online adverteren zullen de meeste mensen direct aan Google Adwords denken, of Google Ads zoals het tegenwoordig heet. Dit is niet heel vreemd aangezien Google de grootste en bekendste zoekmachine ter wereld is. Wat ooit begon als een studieproject op Stanford is uitgegroeid tot een absolute techgigant en een van de machtigste bedrijven op aarde. In 2019 gebruikte grofweg 92% van de Nederlanders Google als eerste halte in hun zoektocht naar kennis of producten. Op een mooie tweede plek komt YouTube met 3,8% van de zoekopdrachten. Een afgetekende eerste plek kunnen we wel stellen. Het grote voordeel van Google is dat je jouw doelgroep ermee kunt bereiken op het beste moment mogelijk, namelijk het moment dat ze aan het zoeken zijn naar jouw product! 

Vanuit dit opzicht is het voor elke adverteerder een no-brainer om Google in de marketingmix op te nemen. Maar waar kan je het beste beginnen?

SEO / SEA

Er zijn twee aspecten waar je als ondernemer rekening mee moet houden als je het over Google als kanaal hebt. Organische zoekopdrachten en betaalde zoekopdrachten. Zodra we het over organische zoekresultaten hebben spreken we over SEO (search engine optimalisation) en bij betaalde zoekopdrachten spreken we van SEA (search engine advertising). Maar wat zijn precies de verschillen tussen de twee? En is het verstandig om een keuze te maken tussen de twee of werken ze het beste samen?

SEO 

Search Engine Optimalisation (SEO) is erop gericht om jouw webshop of website zo goed mogelijk vindbaar te maken voor Google. Dit doe je door middel van het verhogen van jouw SEO-score. Hoe hoger de score van jouw website, hoe hoger je in Google te vinden bent.  In tegenstelling tot SEA hoef je voor SEO (in principe) niets te betalen als je het zelf goed weet in te richten. Dit is dus altijd het meest verstandige punt om te starten als ondernemer. Het nadeel van SEO is dat het geen korte termijn werk is. Het kan een aantal maanden tot enkele jaren duren voordat je een goede SEO-ranking hebt opgebouwd.

Autoriteit

Hoe hoger jouw webshop komt te staan in Google, hoe betrouwbaarder je overkomt en hoe groter de kans is dat je zo gevonden wordt. Ga maar na, hoe vaak kijk je op de tweede pagina van je zoekresultaten? Laat staan de derde of vierde pagina. Maar waar baseert Google jouw SEO-score op? Heel simpel, ze kijken naar 3 vormen van autoriteit, namelijk: 

  1. Domein autoriteit
  2. Pagina autoriteit
  3. Link autoriteit

Door op deze 3 vlakken autoriteit op te bouwen zorg je ervoor dat jouw pagina goed gevonden wordt op Google. 

Hierbij gaat domein autoriteit over de algehele waardering van jouw website of webshop, pagina autoriteit over de waardering van afzonderlijke pagina’s en link autoriteit over de waardering van links tussen verschillende pagina’s. Alles moet erop ingesteld zijn dat een webshop zo logisch mogelijk in elkaar steekt voor zowel gebruikers als Google. Maar hoe pak je dit precies aan? Hieronder geven we per autoriteit een tip om jouw SEO te verbeteren.

Zoekwoorden voor je domein autoriteit

De eerste stap is altijd een een zoekwoorden onderzoek. Hierbij kijk je naar de woorden waar mensen op zoeken als ze jouw type producten willen hebben. Kijk hierbij bijvoorbeeld naar je concurrenten of de grote spelers in de markt. Als deze woorden terugkomen op jouw website pagina zal Google dit opvatten als een relevante zoekopdracht, dit is tenslotte waar mensen naar op zoek zijn! Pas op dat je niet zoveel mogelijk synoniemen gaat gebruiken waardoor je tekst niet meer leesbaar wordt. Google verbeterd zichzelf continu en is hier inmiddels op voorbereidt. Hiervoor zal je dus strafpunten krijgen in je ranking en lager in de zoekresultaten komen. Houd altijd in je achterhoofd dat je een goed lopende tekst en pagina moet hebben voor je gebruikers.

Unieke productomschrijvingen per pagina

Zorg ervoor dat je voor elk product in je webshop een unieke productomschrijving hebt. Als je blind teksten gaat kopiëren zal Google dit opvatten als minder relevante content wat weer schadelijk is voor de pagina autoriteit. Denk bij content ook aan de foto’s van je producten en de naam van de pagina. Zorg dat je korte paginatitels gebruikt die makkelijk te vinden zijn. bijvoorbeeld mijnwebshop/shop. Ook kijkt Google naar de bestandsnamen van de foto’s op je webshop, dus zorg ervoor dat alle foto’s een logische naam hebben die bij de pagina passen. De samenhang tussen de foto en de artikel pagina moet zo duidelijk mogelijk zijn, dit helpt Google namelijk begrijpen wat er op de pagina staat. 

Een voorbeeld is dat je voor Schoen X op pagina www.mijnwebshop/artikelen/schoenx de foto Schoen X – zijaanzicht noemt in plaats van img34354365.

Backlinks en Link bouwen

Als veel andere websites naar jouw website verwijzen ziet Google dit als een teken dat jouw website een hoge autoriteit heeft. Dit noemen ze ook wel backlinks. Hoe meer autoriteit een pagina heeft die naar jouw pagina linkt hoe beter dit is voor jouw SEO score. Ook kijkt Google hoe je op jouw website zelf doorlinkt naar verschillende pagina’s. Hiermee kijken ze voornamelijk of je jouw bezoekers een logisch pad laat volgen op jouw website. Hoe logischer het pad, hoe hoger jouw SEO-score.

SEA

Search Engine Advertising is het betaalde broertje van SEO. Zodra je in Google een zoekterm invoert zijn de eerste paar resultaten altijd advertenties. Je kan hier verschillende kanten mee op, je kan voor een tekstadvertentie gaan of voor Google shopping resultaten waar je ook direct de producten ziet die je in de aanbieding hebt. Het voordeel hiervan is natuurlijk dat als iemand een hardloopschoen zoekt, hij direct hardloopschoenen voorgeschoteld krijgt met een foto erbij. Het nadeel hiervan is dat je betaald per click of per conversie. Daarnaast zijn de advertentiekosten gebaseerd op een bidding systeem, wat wil zeggen dat hoe populairder een zoekterm is hoe duurder het wordt om daarmee bovenaan te komen in Google. Het grote voordeel van paid advertising is dat je op korte termijn snel een groot bereik kan creëren. Als je de kosten van paid advertising meerekent in je marge en dit blijft nog steeds gezond is het altijd een goede optie!

SEO of SEA?

Het antwoord op deze vraag is dat je ze allebei zal moeten inzetten om jouw webshop zo succesvol mogelijk te maken. Je zal er echter wel tijd en moeite in moeten steken om beiden onder de knie te krijgen. Je kan natuurlijk ook altijd kijken naar een externe partner om je te helpen met deze activiteiten. Gelukkig heb je als klant bij eWarehousing meer dan genoeg tijd over om je met SEO en SEA bezig te houden!  Zo kan jij je volledig focussen op het onder de knie krijgen van Google als verkoopkanaal! 

In onze volgende blogpost zullen we dieper ingaan op verkopen via YouTube. Benieuwd wat eWarehousing voor jouw logistiek en fulfilment kan betekenen? Neem vrijblijvend contact op met onze 24/7 customer service om te kijken hoe wij je kunnen helpen. Je kan ons altijd bereiken via +31 (0)18 – 66 12 267 of via info@e-warehousing.nl. Als je benieuwd bent naar de kosten kan je hier onze gratis fulfillment calculator invullen!