Image Alt

Het content productie proces deel 1: Strategie & Planning

Het content productie proces deel 1: Strategie & Planning

Content is king. Als je jezelf bezig houdt met marketing heb je dit gezegde vast weleens voorbij horen of zien komen. Met een reden. We consumeren met zijn allen elke dag een enorme hoeveelheid hiervan. Content is een paraplubegrip voor alle inhoudelijke uitingen via een medium. Dit artikel dat je nu aan het lezen bent? Content. Dat grappige katten filmpje dat je vanochtend voorbij zag komen? Content. Zelfs een offline evenement valt onder content. Content is een middel om jouw doelgroep te bereiken, te beïnvloeden en uiteindelijk te overtuigen. Bij contentcreatie richt je je daarom altijd op een specifieke doelgroep. Hierbij is het belangrijk dat de inhoud uniek en van waarde is voor jouw publiek. Maar hoe kom je eigenlijk tot een goede inhoudelijke uiting voor jouw gekozen medium? Zoek niet verder. We zullen je stap voor stap meenemen in het contentproductie proces zodat je weet waar je moet beginnen. 

Contentproductie proces
Het proces bestaat uit 5 stappen die we hierna verder zullen toelichten, namelijk: 

  1. Contentstrategie & planning
  2. Het content creatie proces
  3. Content creatie tools
  4. Het contentplan
  5. Content analyse

Contentstrategie & planning
Je gaat geen huis bouwen zonder blauwdruk, geen brood bakken zonder recept of een wedstrijd voetballen zonder plan. Je gaat dus ook geen content creëren zonder een strategie. Je zult moeten bedenken wat het doel is van je content en voor welke doelgroep je het gaat maken. Je strategie bestaat uit verschillende stappen. 

  1. Het doel van je content 

Om het doel van je content te bepalen kun je het beste werken met SMART-doelstellingen. Dit staat voor Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch en Tijdsgebonden. Een voorbeeld hiervan is “Deze video moet het aantal nieuwe bezoekers op de website volgend jaar met X% verhogen.” Als je de doelstelling geformuleerd hebt kan je gaan kijken naar je doelgroep. 

  1. Persona

Wat vind jouw publiek interessant? Om je doelgroep te onderzoeken stel je een persona op. Een persona is een fictief karakterprofiel dat jouw doelgroep weerspiegeld. Je gebruikt een persona om jouw publiek een gezicht te geven en tot leven te wekken in je gedachten. Het is namelijk makkelijker om te bedenken of een persoon jouw content interessant gaat vinden in plaats van een anonieme en abstracte “doelgroep”. Het kan soms ook erg goed werken om een persona te baseren op iemand die je daadwerkelijk kent die jouw product interessant vindt. 

  1. De customer journey

Nu je weet voor wie jouw content relevant is zal je moeten kijken naar de fase van de customer journey waar deze persoon zich in bevindt. De customer journey of marketing funnel zijn fases waar een koper doorheen loopt voordat hij daadwerkelijk een product aanschaft. Deze fases helpen je om te bepalen wat voor informatie je klanten nodig hebben. Je zal dus moeten bedenken voor welke fase in de customer journey de content is zodat je de juiste informatie kan geven. Over het algemeen gesproken zijn er 4 fases in de marketing funnel: Awareness, Consideration, Conversion & Loyalty . In de awareness fase worden jouw klanten net bekend met je merk, daarom zal jouw content moeten uitleggen wie je bent en wat je doet.  In de consideration fase zijn jouw prospects onderzoek aan het doen waarom ze voor jouw merk moeten kiezen. Hier zal je content gericht zijn op het overtuigen van de klant. In de Conversion fase gaan ze over tot actie (aankoop) en zal de content ze in dat proces moeten begeleiden. In de loyalty fase zijn ze al klanten en zal je content gericht zijn op herhaalaankopen of het overtuigen tot aandragen van nieuwe klanten. Zoals je ziet is het belangrijk om te bepalen voor welke fase in de customer journey de content bedoeld is aangezien dit een grote impact heeft op de informatie waar jouw doelgroep behoefte aan heeft. Nu we dit weten kunnen we gaan kijken wat de vorm van onze content moet worden! 

  1. Contentvorm 

We weten nu voor wie we de content gaan maken en welke informatie we willen communiceren.  Zoals we in de inleiding hebben omschreven komt content in alle vormen en maten. Op basis van de vorige stappen kunnen we hier nu een goede keuze voor maken. Willen we een podcast, evenement, blogpost, video of nieuwsbrief maken? De opties zijn eindeloos. Je zal hier ook rekening moeten houden met de middelen die je tot je beschikking hebt. Als je graag een podcast wilt maken zal je dit ook consistent moeten doen. Als je niet de juiste apparatuur hebt kan dit al snel vrij prijzig worden. Daarnaast zal je ook moeten kijken op wat voor manier jouw doelgroep content consumeert. Keuzes, keuzes, keuzes! 

  1. Content promotie

Je hebt een briljant stuk content gemaakt, maar waar ga je het nu wegzetten? Je kan onze eerdere blogposts lezen over verschillende kanaalkeuzes. Ook hierbij zal je in je achterhoofd moeten houden waar jouw doelgroep te vinden is. Toch handig dat we die persona hebben opgesteld in stap 2! Wil je meer informatie over de juiste kanalen voor jouw webshop? Kijk dan hier voor meer artikelen die je op weg kunnen helpen. 

Pfoe het plan is gemaakt. In deel 2 gaan we dan eindelijk aan de slag met creëren van de content. Het is maar goed dat je tijd overhoudt om dit te doen aangezien jij je fulfilment hebt uitbesteed bij eWarehousing. Heb je dat nog niet gedaan? Geen probleem. Mocht je vragen hebben over het uitbesteden van je fulfilment kan je altijd contact opnemen met onze customer service via (0)18 – 66 12 267 of via info@e-warehousing.nl. Benieuwd wat eWarehousing voor de logistieke afhandeling van jouw orders kan betekenen? Vul hier onze gratis fulfillment calculator in en we nemen vrijblijvend contact met je op!