Image Alt

Hoe zorg je dat jouw retourzendingen op hun retour gaan?

Hoe zorg je dat jouw retourzendingen op hun retour gaan?

Een van de meest frustrerende trends in het e commerce landschap zijn het hoge aantal retouren dat er in de sector verwerkt wordt. Het principe van “try before you buy” wordt door veel online shoppers als een belangrijk onderdeel van het aankoopproces gezien. Je wilt tenslotte checken of die mooie schoenen die je online hebt gekocht ook daadwerkelijk zo mooi staat als op de foto. Wie de schoen past trekke hem aan maar als jouw nieuwe schoeisel niet als gegoten zit  gaat dit wat lastiger. Op dat moment bedank je vriendelijk voor de geleverde dienst maar gaat het product toch echt retour afzender. Met name Nederlanders blijken uit te blinken in het terugsturen van hun orders. Ons kikkerlandje heeft de twijfelachtige eer om koploper retourzendingen te zijn in Europa met een retourpercentage van maar liefst 13% (bron: ecommerce news) Consumenten verwachten tegenwoordig dan ook een naadloos retour systeem van hun online retailers.  Dit zorgt voor veel extra druk bij de webwinkels. Al deze retouren moeten tenslotte verwerkt worden. Hoe kan je er nou voor zorgen dat het aantal retouren teruggedrongen wordt? Want naast de enorme kosten die dit met zich meebrengt heeft het natuurlijk ook een negatieve impact op het klimaat. Al deze pakketjes moeten weer vervoerd worden wat extra uitstoot met zich meebrengt. Maar hoe kan je als webwinkel ervoor zorgen dat je het aantal retouren terugdringt? 

Voorkom retourzendingen

Klanten blijken vaak tijdens het bestellen van hun producten al te spelen met het idee dat ze hun aankopen terug kunnen sturen als het ze niet bevalt. Dit wil zeggen dat ze  al voor de aankoop denken aan een retourzending. Als je met onderstaande punten rekening houdt kan je de kans op retouren verminderen:

  1. Door jouw bezoekers voldoende informatie te geven over de producten in de productomschrijving ondervang je een hoop problemen. Denk hierbij aan de afmetingen, gebruiksgemak, onderhoud etc. 
  2. Je kan door veel verschillende foto’s van het product te plaatsen een stukje onzekerheid wegnemen bij de klant. 
  3. Als je kleding verkoopt zorg dan dat je de lengte en kledingmaat van het model goed omschrijft. Hierdoor dring je de kans op een miskoop terug. Op die manier kunnen jouw klanten namelijk beter inschatten of ze de juiste maat bestellen. 
  4. Laat bij andere producten ook foto’s zien van het volledige product en het product in gebruik. Ook reviews van andere klanten helpen enorm bij het maken van de juiste beslissing. 
  5. Gebruikerservaringen kunnen zorgen dat jouw klanten beter kunnen inschatten of het product de juiste is voor hun gebruik of dat ze wellicht toch een ander product van je nodig hebben.

Bovenstaande tips  zullen nooit al je retourzendingen tackelen maar het zijn stappen in de juiste richting! 

Wat te doen bij retourzendingen

Retourzendingen kosten altijd mankracht en tijd. Als je de fulfilment van jouw webshop hebt uitbesteed aan eWarehousing hoef je jezelf hier nooit meer druk om te maken.Wij zien een snelle retourverwerking als een belangrijk onderdeel van onze fulfilment diensten. Op de retour afdeling worden geretourneerde artikelen vakkundig en met zorg behandeld. Na een kwaliteitscontrole wordt het artikel volgens de afgesproken procedure verwerkt. Deze procedure kunnen we perfect afstemmen op jouw wensen. Onze experts kunnen je hierin natuurlijk ook altijd adviseren. Alle retouren worden ook direct opgeslagen in het systeem, zodat u altijd inzicht heeft in het retourproces. In ons klantportaal ben je altijd op de hoogte van de huidige staat van jouw orders. Via jouw persoonlijke dashboard heb je real-time inzicht in jouw volledige voorraad. 

Klinkt dit als muziek in je oren? Wil jij jezelf nooit meer druk hoeven te maken over het verzenden of retouren van alle orders in je webshop? Vul dan hier onze gratis fulfillment calculator in en we nemen vrijblijvend contact met je op! Mocht je vragen hebben over het uitbesteden van je fulfilment kan je altijd contact opnemen met onze customer service via (0)18 – 66 12 267 of via info@e-warehousing.nl.