Image Alt

7 tips om je omzet te boosten tijdens Black Friday en de feestdagen

7 tips om je omzet te boosten tijdens Black Friday en de feestdagen

Black Friday, de dag waarop de (web)winkels consumenten forse kortingen bieden. Deze dag wordt beschouwd als het begin van het feestdagen seizoen, waarin consumenten meer aankopen doen dan normaal. Vorig jaar werd er tijdens Black Friday via iDeal voor ruim € 275 miljoen verkocht door webshops. [1] Voor retailers en de e-commerce sector is dit dan ook dé gelegenheid om rondom de feestdagen extra omzet te draaien.

Ondanks deze mooie cijfers, blijken veel webwinkels in Nederland nog miljoenen aan extra omzet te laten liggen tijdens Black Friday en de feestdagen. Er gaat nog veel mis, wat tot frustratie bij ondernemers én consumenten leidt. Zonde, want als je je goed voorbereidt, dragen deze dagen bij aan meer omzet. In dit blog vind je daarom 10 tips die jou helpen de omzet van jouw webwinkel te boosten tijdens Black Friday en de feestdagen.

1. Maak een planning en stel een ‘Black Friday team’ op

Voorbereiding is essentieel als je je omzet wil boosten rondom Black Friday en de feestdagen. Een goede planning, waarin je de punten uit dit blog meeneemt, helpt hierbij. Nog belangrijker is om deze planning daadwerkelijk uit te voeren. Begin op tijd, al rondom augustus. Dit voorkomt stress. Je hebt voldoende tijd om de planning rond te krijgen. Bovendien zijn de inkoopprijzen van advertenties in augustus nog niet zo hoog. Heb je personeel in dienst? Stel dan in de voorbereidingsfase een speciaal team op. Zij kunnen niet alleen helpen met de voorbereidingen, maar ook met een goede uitvoering van het plan. Geen personeel in dienst? Vraag kennissen en vrienden om hulp. Je hoeft niet alles alleen te doen!

2. Focus op volume en kies de juiste producten

Op Black Friday en rondom de feestdagen zijn consumenten op zoek naar de beste deals. Focus je daarom op volume, in plaats van dure producten. Kies voor producten die je vaak verkoopt en waarvan je zeker weet dat er veel interesse in is. Door deze producten met korting aan te bieden, is de kans groter dat je nieuwe klanten aantrekt. Wil je het orderbedrag per consument verhogen en meer in één keer verkopen? Verkoop je Black Friday producten dan ook in bundels. Voeg meerdere producten uit je assortiment samen, of creëer een digitaal product dat je bij aankoop van een ander product met fikse korting of gratis aanbiedt. Denk bijvoorbeeld aan een e-book, een online training of webinar. Een voucher, coupon of cadeaubon werkt ook, als het maar de fictieve waarde verhoogt. Het aanbieden van bundels is bovendien de perfecte manier om je te onderscheiden van andere webshops.

3. Zorg voor een scherpe marketing campagne

Tijdens Black Friday en de feestdagen wordt de consument overspoeld met acties. Om op te vallen tussen de andere aanbieders, heb je een goed online marketingplan nodig. Creëer (eventueel met behulp van een freelance online marketeer) een unieke campagne. Blijf hierbij dicht bij de kernwaarden en de merkuitstraling van je webshop. Bepaal van tevoren welk type klant je wil bereiken en aantrekken. Hoe kleiner je niche, hoe specifieker je marketingboodschap, en hoe beter je je kunt onderscheiden als webshop.  

Zorg dat je met je marketing middelenmix op een consistente manier aanwezig bent bij iedere stap van de customer journey. Denk aan advertenties, banners, Google Adwords, keyword optimalisatie, social media campagnes, en diverse vormen van content. Heb je weinig budget? Zet dan vooral je eigen middelen in, zoals social media kanalen. Adverteren op social media is niet duur, en het is een goede manier om snel en gericht je doelgroep te bereiken. Vergeet de content, zoals blogs en je nieuwsbrief niet. E-mail is één van de beste conversiekanalen voor Black Friday promotie. Bied via je nieuwsbrief unieke kortingen aan. (“Schrijf je in voor de nieuwsbrief, en krijg 40 % Black Friday korting.”)  Het is dé manier om (nieuwe) klanten aan je te binden en je mailinglijst te vergroten. 

4. Denk op de langere termijn

Veel webshops zien Black Friday als één actiedag, zowel in de voorbereiding als in de afronding. Echter, black Friday is het begin van het feestdagenseizoen waarin webshops 30% van alle verkopen van het jaar moeten realiseren. Denk daarom op de langere termijn. Speel ook in op de momenten na Black Friday, zoals het weekend erna. Omdat rond Sinterklaas de leveringen vaak langer duren, bestellen veel consumenten in dit laatste weekend voor Sinterklaas nog producten. Veel webshops doen op dat moment nauwelijks iets aan acties, omdat ze denken dat de Black Friday mania voorbij is. Dit is voor jouw webshop hét moment om extra op te vallen met unieke aanbiedingen. Vergeet ook Cyber Monday (de maandag na Black Friday) en de pre-kerstdagen niet. Ook voor deze dagen kun je unieke acties en campagnes inzetten.

“Rondom Black Friday en de feestdagen draait het om de perfecte match en performance. Het is het moment om als webshop te laten zien dat je in staat bent in te springen op de behoefte van de consument, en om je te onderscheiden. Niet alleen de productkeuze en prijzen zijn hierbij belangrijk, maar ook de online marketing en service tijdens en na Black Friday”

5. Maak je website Black Friday proof

Is jouw webshop klaar voor de grote drukte rondom Black Friday en de feestdagen? Niets is vervelender dan een trage website, of een website die er tijdens Black Friday uit ligt. Dit kost je niet alleen omzet, maar zet ook je online reputatie op het spel. Neem daarom ruim op tijd maatregelen om je website te optimaliseren. Het moet de grote hoeveelheid traffic aankunnen en stabiel zijn tijdens en rondom Black Friday en de feestdagen. Heb je genoeg bandbreedte en opslagruimte? En heb je een back up/alternatief voor je normale betaalopties? 

Schakel rondom Black Friday tijdelijk zware plugins uit, stop met A-B testen en comprimeer afbeeldingen en video’s. En breng  24 tot 48 uur van te voren geen wijzigingen meer aan in je webshop. Door een simpele gebruikersfout kun je een deel van je webshop kwijtraken. Zorg voor voldoende capaciteit op Black Friday, zodat de piek in het aantal bezoekers wordt opgevangen. Kies liever voor een stabiele en schaalbare hosting partij, dan voor de goedkope aanbieder. Maak goede afspraken met hen. Het liefst wil je dat de hosting partij stand-by staat, zodat als er onverhoopt toch iets mis gaat, ze binnen no-time jouw webshop weer online krijgen.

6. Zorg voor een goede voorraad en logistiek 

Consumenten willen hun producten rondom Black Friday en de feestdagen op tijd en in goede orde ontvangen. Regel daarom vooraf de logistiek goed en stel een (back-up)plan op. Hoe ga je om met last minute orders? Welke alternatieven bied je aan als je door je voorraad heen bent? En hoe ga je om met backorders? Zorg voor voldoende productvoorraad, extra mankracht en verpakkingsmateriaal, zodat de producten op tijd en onbeschadigd aankomen. Realiseer je bovendien dat iedereen rondom Black Friday en de feestdagen extra druk is; ook de vervoerders. Maak tijdig afspraken met vervoerspartijen. Voorkom verzendproblemen door diverse vervoerders te combineren, bijvoorbeeld via Sendcloud. Duurt de verzending onverwachts toch langer dan normaal? Wees dan transparant: Communiceer tijdens de piek duidelijk over de verzendkosten en levertijd, juist als dit langer duurt dan normaal. Als de klanten weten waar ze aan toe zijn, tonen ze meestal meer begrip.

7. Denk aan de nazorg en kwaliteit!

Verlies door de grote drukte en focus op omzet de kwaliteit niet uit het oog. Uiteindelijk draait het erom dat de consument tevreden is. Dit betekent niet alleen dat de website optimaal moet werken en de logistiek goed geregeld is, maar ook dat de kwaliteit van de klantenservice optimaal blijft. Je wil voorkomen dat je slechte reviews krijgt. Zorg voor een goede bezetting van de klantenservice. En zorg dat de vragen van de klanten – ondanks de drukte – vriendelijk beantwoord worden. Dit draagt bij aan het verhogen van de omzet, en aan het binden van je klanten op langere termijn. Vergeet daarbij de nazorg niet; vermeld je retourbeleid duidelijk op je website, en verwerk de retourzendingen netjes en op tijd. Je wil na Black friday en de feestdagen de relatie met je (nieuwe)klanten onderhouden en doorontwikkelen, zodat ze vaker bij je kopen. Als dat lukt, dragen Black Friday en de feestdagen bij aan de groei van je omzet op langere termijn. En dat is waar het uiteindelijk om draait.  

Wil je logistieke stress rondom de piekdrukte van Black Friday en de feestdagen vermijden? Een professionele logistieke partij zoals eWarehousing zorgt voor een goede voorbereiding en neemt de logistieke zorgen rondom de piekdrukte uit jouw handen. Ook handelen zij de retourzendingen correct af. In December lees je wat eWarehousing doet om de drukte rondom de feestdagen optimaal te managen. 

[1] https://www.emerce.nl/wire/webshops-laten-miljoenen-extra-omzet-liggen-black-friday-2