Image Alt

Pinterest als geheim wapen voor jouw webshop?

Pinterest als geheim wapen voor jouw webshop?

Pinterest is een ondergeschoven kindje in de marketingmix van veel bedrijven. Er wordt niet zo snel aan gedacht om hier te adverteren omdat veel mensen er niet bij stilstaan hoe populair dit platform eigenlijk is. Pinterest is veel meer dan een online prikbord voor ideetjes. Als je het goed aanpakt kan het jouw geheime wapen worden voor meer traffic en nieuwe klanten. In dit artikel zullen we je wat meer informatie geven over Pinterest zodat je voor jezelf kan bepalen of het een interessante optie is voor jouw webwinkel! 

Het platform
Pinterest is opgericht in 2010 door Ben Silbermann (ex-Google), Paul Sciarra en Evan Sharp. Het platform werd gestart met het idee dat mensen online door middel van visuele “pins” inspiratie konden uitdelen voor verschillende projecten en hobbies. Door de jaren heen is het uitgegroeid tot een grootschalige visuele search engine met een focus op e-commerce. Pinterest heeft maar liefst 400 miljoen maandelijkse gebruikers. Tweederde van deze gebruikers is tussen de 18 en 49 jaar, de ideale leeftijd voor een hoop marketeers!  Deze gebruikers plaatsen bovendien zo’n 2 miljard zoekopdrachten per maand op het platform. Hier liggen dus enorm veel kansen voor online ondernemers! 

Waarom Pinterest?
Maar waarom is het dan zo interessant om hierop in te spelen als online marketeer? Want de gebruikers zijn voornamelijk op zoek naar visuele inspiratie toch? Dat klopt, en dat is dan ook meteen de grootste reden om hier actief te zijn als je een product verkoopt. Want ook al gaan de meeste zoekopdrachten over eten en drinken, als iemand inspiratie zoekt voor zijn vakantie in de bergen wil hij ook graag bergschoenen zien! En als je dan een paar mooie bergschoenen gevonden hebt op Pinterest wil je natuurlijk ook graag weten waar je deze kekke stappers kan kopen. Een groot gedeelte van de inspiratie pins bevatten tegenwoordig dan ook links naar de webshops en websites van merken. Op deze manier stap je in de oriënterende fase van de customer journey in bij je klanten. Een klassiek voorbeeld van pull marketing! De klant is immers al op zoek naar de producten die jij aanbiedt, je helpt ze simpelweg een handje verder. Daar zit toch iedereen op te wachten? Na dit gelezen te hebben sta je natuurlijk te trappelen om te beginnen met Pinterest. Maar welke stappen moet je nou nemen om dit goed aan te pakken? Geen zorgen, we hebben nog een aantal tips voor je om jouw succesverhaal op dit platform een geschikte proloog te geven. 

7 Stappen om te beginnen met Pinterest
Let op de volgende stappen als je wilt beginnen met Pinterest: 

1.Creëer een merkprofiel
Maak een zakelijk Pinterest profiel aan en zorg ervoor dat het een consistente merkuitstraling heeft. Voeg links naar je website toe zodat mensen makkelijk meer informatie over jouw producten kunnen vinden. 

2.Post regelmatig relevante kwalitatieve content
Pinterest is een visueel platform. Gebruikers komen hier om inspiratie op te doen dus zorg ervoor dat je mooie kwalitatieve visuele content plaatst. Plaats ook regelmatig relevante nieuwe content zodat mensen bij jouw borden blijven uitkomen en niet anders kunnen dan naar je website gaan om je product te kopen! 

3.Maak verschillende borden voor verschillende pins en keywords
Zorg dat je verschillende borden aanmaakt als je verschillende producten verkoopt. Op deze manier krijg je altijd de meest relevante doelgroep op jouw borden. Voeg ook de keywords waarop je gevonden wilt worden toe aan de naam van de borden. 

4.Volg gerelateerde bedrijven
Volg bedrijven die gerelateerd zijn aan jouw bedrijf. Op deze manier volgen ze je misschien ook terug en breidt je jouw netwerk uit. Je kan ook profielen volgen die je leuk vindt om dit effect te vergroten! 

5.Maak Pinterest Widgets
Met de Pinterest widget builder kan je knoppen toevoegen aan je website om bepaalde producten op te slaan op Pinterest of bezoekers jouw profiel automatisch te laten volgen. Op deze manier kunnen ze nog even nadenken en zien ze later op hun eigen borden jouw producten weer terug als ze dan misschien wel klaar zijn om je product te kopen. 

6.Probeer eens te adverteren op Pinterest
Als je regelmatig goede visuele content plaatst op je pagina kan je overwegen om een keer te adverteren op Pinterest. Soms is het goed om wat testen te draaien en te kijken wat je hieruit kan halen. Voeg Pinterest toe aan je marketingmix en kijk wat het voor je conversies doet.

7.Zorg voor een soepel koopproces!
Voeg de koopknop toe aan je profiel! Zorg dat je zoveel mogelijk frictie wegneemt in het koopproces en plaats dit icoontje op jouw borden. Geef hierbij ook aan hoeveel het product kost, de beschikbaarheid van het product en hoe lang het duurt voordat ze het in huis hebben. Hoe makkelijker het is voor gebruikers om je producten te kopen hoe eerder ze geneigd zijn dit ook daadwerkelijk te doen! Ze willen daarnaast ook niet voor verrassingen komen te staan, dus dit is een gouden kans om een stuk onzekerheid weg te halen. 

Tot slot
Of Pinterest een goed platform is voor jouw bedrijf ligt natuurlijk helemaal aan jou. Hopelijk heb je hier wat goede tips gevonden mocht je aan de slag willen met deze underdog in social media wereld. Pinterest blijft een visueel medium dus de kwaliteit  en originaliteit van de foto’s en video’s die je hierop plaatst zullen doorslaggevend zijn voor jouw succes. 

Als je meer tips wilt over het gebruik van visuele content check dan ook ons vorige artikel over dit onderwerp. Mocht je op zoek zijn naar meer tips voor het  optimaliseren van je webshop lees dan vooral onze blogs over het optimaliseren van de homepage, de productpagina en de checkout pagina.
We hopen dat je hiermee nog meer bestellingen gaat binnenkrijgen! Over de logistieke afhandeling van deze orders hoef je jezelf gelukkig nooit zorgen te maken. Wij nemen het gehele proces voor je uit handen.

Mocht je vragen hebben over het uitbesteden van je fulfilment kan je altijd contact opnemen met onze customer service via (0)18 – 66 12 267 of via info@e-warehousing.nl. Benieuwd wat eWarehousing voor de logistieke afhandeling van jouw orders kan betekenen? Vul hier onze gratis fulfillment calculator in en we nemen vrijblijvend contact met je op!