Image Alt

Slimme verkoopstrategieën die je waarschijnlijk niet gebruikt

Slimme verkoopstrategieën die je waarschijnlijk niet gebruikt

De hoeveelheid verkopen bepalen uiteindelijk het succes van jouw webshop. Het is daarom belangrijk goed na te denken over welke strategie je hierbij hanteert. 

Het aanbieden van kwaliteitsproducten tegen betaalbare prijzen kan een uitstekende manier zijn om interesse te wekken. Door er voor te zorgen dat jouw producten snel en veilig kunnen worden verplaatst, wordt de verkoop sneller veilig gesteld. Zo zijn er nog andere belangrijke factoren die een rol spelen bij hoe succesvol jouw onderneming is. Gezien de enorme hoeveelheid digitale concurrentie van tegenwoordig, kan het meer tijd en geld kosten om mensen te overtuigen jouw producten te kopen. 

Daarom volgen hier verschillende verkoopstrategieën die het verschil kunnen maken als je ze goed en volledig implementeert. 

Ontwikkel een email marketing strategie
Om trouwe klanten te krijgen zul je mensen  eerst moeten laten wennen aan jouw merk. Pas wanneer je voldoende vertrouwen opbouwt zullen klanten veranderen in fans en dit gaat uiteindelijk gepaard met een hogere lifetime-value van de klant. Verreweg de meest eenvoudige manier om dit te doen is via email marketing. Door middel van e-mail marketing kun je relaties opbouwen met leads, klanten en oude klanten. De lead gaat als het ware door een funnel waar jij hen rechtstreeks aanspreekt op een tijdstip dat hen uitkomt. Een goed doordachte e-mail marketing strategie kan met de juiste berichtgeving een super impactvolle marketing kanaal zijn.

Klantenbeoordelingen
Iedereen weet dat klantbeoordelingen tot op zekere hoogte belangrijk zijn. Waarschijnlijk heb je in het verleden zelf ook klantenbeoordelingen opgezocht voor dat je besloot een aankoop te doen. Klantenbeoordelingen leveren sociaal bewijs en zijn heel belangrijk voor het bouwen van vertrouwen in het merk. Wist je bijvoorbeeld dat productpagina’s met beoordelingen 3.5 keer meer conversies hebben dan productpagina’s zonder? Op wereldwijd niveau leest zelfs 89 procent van de online shoppers eerst een review voordat ze een aankoopbeslissing nemen. Een mooie bijkomstigheid is dat klantenbeoordelingen je SEO score een flinke boost kunnen geven. Het is tegenwoordig erg belangrijk om goed naar je klanten te luisteren, de beoordelingen kun je dus ook zien als waardevolle feedback. Als je bijvoorbeeld te veel negatieve reacties krijgt over je klantenservice, is het misschien tijd om serieuze interne veranderingen te overwegen. Hetzelfde geldt voor slechte beoordelingen voor een specifiek product. Als te veel klanten klagen over een bepaald product, kun je overwegen om het uit jouw producten lijn te verwijderen. 

Biedt gratis verzending aan
Hoewel er zeker kosten zijn verbonden aan gratis verzenden, is het toch verstandig en soms noodzaak dit aan te kunnen bieden. Klanten worden vaak afgeschrikt bij het afrekenen in de webshop door extra verzendkosten. Door constant te zijn in de kosten van productpagina tot afrekenen vergroot je de kans dat een klant doorgaat met de aankoop. Voor veel klanten is het zelfs een reden meer bij je te besteden! Immers, als je met een minimale bestelwaarde werkt om in aanmerking te komen voor gratis verzending, gaan toch veel consumenten overstag om de incentive te ontgrendelen. 

Geen verplichte registratie
In het aankoopproces sta je als consument soms voor een lastige keuze. Het is namelijk niet ongebruikelijk om je te moeten registreren en aanmelden bij een webshop voordat je daadwerkelijk kunt afrekenen. Dit is soms voor consumenten een reden om toch af te haken. Als je de verkoop wilt verhogen, is het beter om registraties niet af te dwingen, immers het is een stap minder in het proces waardoor de wrijving ook afneemt. Als alternatief kun je klanten hun gegevens laten invoeren terwijl ze afrekenen, waarbij de gegevens vervolgens worden gebruikt om een account aan te maken.

Gebruik data om relevante producten te promoten
Tegenwoordig is het vrij eenvoudig om aan klanten suggesties te doen van producten waarin ze mogelijk geïnteresseerd zijn op basis van persoonlijke behoeften. Dit gebeurt vaak op basis van producten die al online gekocht of bekeken zijn. Gepersonaliseerde productaanbevelingen kunnen het aantal conversies, conversiepercentages en gemiddelde bestelwaarden verhogen en tegelijkertijd ook de gebruikerservaring verbeteren. Dit gebeurt vaak met behulp van algoritmen die deze cross- en upsell opties mogelijk maken. 

Door slimme verkoopstrategieën in je processen te introduceren, is het mogelijk om de interesse van de consument te maximaliseren. Het nemen van de extra paar stappen lijkt misschien niet al te groot, maar kan het uiteindelijke verschil maken tussen winst en verlies.

Wil jij jezelf nooit meer druk hoeven te maken over het verzenden of retouren van alle orders in je webshop? Vul dan hier onze gratis fulfillment calculator in en we nemen vrijblijvend contact met je op! Mocht je vragen hebben over het uitbesteden van je fulfilment kan je altijd contact opnemen met onze customer service via (0)18 – 66 12 267 of via info@ewarehousing.nl.