Image Alt

Trends in 2022 voor je e-commerce business en het logistieke proces

Trends in 2022 voor je e-commerce business en het logistieke proces

Door de grote toename van webwinkels en bezorgbedrijven blijft de logistieke e-commerce business elk jaar groeien. Klanten worden steeds veeleisender en verwachten een snelle verzending, hoge kwaliteit en betrouwbaarheid. Dit betekent dat leveranciers hun leveringssnelheid en kwaliteit van hun diensten moeten verhogen om concurrerend te blijven. Wat betekenen deze ontwikkelingen voor jouw bedrijf? In dit artikel volgen we de belangrijkste trends in de logistieke e-commerce business die zorgen voor betere resultaten met minder inspanning.

1. Digitalisering en automatisering voor logistieke dienstverleners voor e-commerce

Vandaag de dag zien we steeds meer digitale trends voor e-commerce en logistiek. Er worden elke dag nieuwe technologieën uitgevonden en voor bedrijven wordt het steeds belangrijker mee te gaan in de nieuwste trends hierin. Denk hierbij bijvoorbeeld aan de mogelijkheid om Big Data te gebruiken. Met de toename van het aantal geleverde goederen wordt het moeilijker om de benodigde gegevens te verzamelen en in realtime te analyseren. Door gebruik te maken van Big Data kunnen bedrijven deze problemen oplossen en een veel grotere hoeveelheid data beheren dan ze nu beheren.

Ook eWarehousing is al jarenlang een voorloper van het digitaliseren van logistieke e-commerce operaties. Met eWarehousing Solutions brengen wij de logistieke praktijk en techniek samen in een uniek Warehouse Management Systeem: het eWMS. Het eMWS helpt logistieke operaties en webwinkels DCs om de groeiende stroom B2C pakketten op een goede manier te verwerken. Voorraadmanagement, pick, pack, verzenden – volledig geïntegreerd met jouw webshop platform, ERP en vervoerders. 

Andere digitale trends die we op dit moment zien zijn: 

  • Minder gebruik van contant geld en meer ondersteuning voor handigere digitale betaalmethoden zoals mobiele apparaten.
  • De opkomst van software die marktgedrag leert te voorspellen.
  • Steeds meer mobiele integratie en het gebruik van apparaten met een klein scherm.
  • Steeds meer automatiseringsmogelijkheden in het leveringsproces op elk mogelijk punt.

2. Het gebruik van drones als logistieke e-commerce oplossing

Amazon heeft recent aangekondigd drones in te gaan zetten voor het bezorgen van goederen. Er zijn ook steeds meer voorspellingen over de rol van zelfrijdend vervoer bij bezorging. Het is nog niet zo dat de industrie deze technologieën al implementeert. Er wordt wel al heel veel over gesproken. Onze verwacht is dat we ook in onze industrie op zeer korte termijn deze kant op gaan. Dit betekent overigens niet dat elk logistiek bedrijf in drones moet gaan investeren of in zelfrijdende auto’s. Wel betekent het dat we op een steeds meer creatieve wijze op zoek moeten gaan naar ongebruikelijk bezorgmethoden die passen binnen onze huidige manier van werken.

3. Een steeds meer gepersonaliseerde dienstverlening aan klanten 

Het consumentengedrag is het afgelopen jaar sterk veranderd; consumenten die misschien langzamer waren om nieuwe technologieën te adopteren, zijn meer gewend geraakt aan online winkelen. Ondertussen is de vrees voor privacyschending (die voor de pandemie heerste) afgenomen en lijken consumenten zich meer op hun gemak te voelen bij het uitwisselen van gegevens. Dit heeft de poort geopend voor het kunnen verzamelen van meer gedetailleerde first-party data van consumenten, wat uiteindelijk betekent dat kunstmatige intelligentie (AI) en alle andere data gedreven oplossingen beter werken.

Bedrijven focussen zich dus steeds meer op betere communicatie met klanten. Hierin zijn de afgelopen jaren de volgende trends zichtbaar in geweest:

  • Steeds meer websites en applicaties maken gebruik van chatbots. Dit helpt het service team informatie te verkrijgen zodat ze nog gerichter de problemen kunnen oplossen van hun klanten.
  • Bedrijven maken steeds meer gebruik van een gepersonaliseerde nieuwsfeed en aanbiedingen.
  • Steeds meer bedrijven bieden 24-uurs ondersteuning aan zodat klanten altijd snel informatie verkrijgen die ze nodig hebben en zo hun probleem kunnen oplossen. 
  • Loyaliteitsprogramma’s.

Het wordt dus steeds gebruikelijker om op een gepersonaliseerde manier met klanten te communiceren. Dit is ook niet zo gek, immers elke klant wil zich graag speciaal voelen en interessante aanbiedingen krijgen. Met de tijd zal een persoonlijkere benadering van elke klant alleen maar belangrijker worden. 

Conclusie

E-commerce en logistiek zijn anno 2021 onlosmakelijk met elkaar verbonden. Door vernieuwing in technologie, meer concurrentie en hogere klantenverwachtingen verwachten wij dat dit de komende jaren alleen maar gaat toenemen. Wil jij jezelf nooit meer druk hoeven te maken over het verzenden of retouren van alle orders in je webshop? Vul dan hier onze gratis fulfillment calculator in en we nemen vrijblijvend contact met je op! Mocht je vragen hebben over het uitbesteden van je fulfilment kan je altijd contact opnemen met onze customer service via (0)18 – 66 12 267 of via info@ewarehousing.nl.