Image Alt

Verbeter de klantbeleving van jouw webshop met AR

Verbeter de klantbeleving van jouw webshop met AR

De toekomst is gearriveerd. Augmented Reality (AR) is bezig aan een gestage opmars in e-commerce land. Door de mogelijkheden om digitale producten in een echte omgeving te plaatsen heeft het zijn meerwaarde bewezen voor webshops. Het is dan ook niet gek dat grote spelers als Amazon en Wehkamp er als de kippen bij waren en inmiddels AR zeer succesvol geïntegreerd hebben in hun platform. Mocht je jezelf nu achter je oren krabben en afvragen “huh maar wat is AR dan precies? En wat heeft dat in godsnaam te maken met mijn webshop?” Laten we even een stapje terug nemen en wat meer vertellen over de achtergrond van AR voordat we in de voordelen gaan duiken en wat voor meerwaarde het heeft voor jouw e-commerce platform.  

Augmented Reality

Augmented Reality of AR is een live, direct of indirect beeld van de werkelijkheid waar digitale elementen aan worden toegevoegd. De werkelijkheid wordt op deze manier als het ware verrijkt door digitale technieken (vandaar dat AR ook wel aangevulde realiteit wordt genoemd). Deze elementen kunnen bijvoorbeeld animaties, beelden, geluid of gps-data zijn.

Het bekendste voorbeeld van AR is Pokémon GO. De lancering van de populaire app in 2016 was een ongekend succes voor AR en betekende de absolute doorbraak van deze technologie. In deze app konden spelers rondlopen door hun buurt en daar in de echte wereld pokémon tegenkomen en vangen op hun smartphone door het gebruik van hun camera. Hoe pikachu jou gaat helpen meer producten te verkopen op je webshop? Tenzij je pikachu knuffels verkoopt zal hij niet zo behulpzaam zijn. De techniek die hiervoor gebruikt werd is echter wel zeer relevant voor de sales op jouw webwinkel. Het mixen van digitale elementen met de werkelijkheid biedt jouw klanten namelijk een zeer groot voordeel. Ze kunnen de producten namelijk direct in actie zien.

Waarom AR? 

Een gedetailleerde productomschrijving en duidelijke foto’s zijn van groot belang voor een webshop. Als jouw klanten niet weten wat ze kunnen verwachten van het product zullen ze niet snel geneigd zijn om het aan te schaffen. Veel webshops gebruiken ook al video’s om een nog beter beeld te geven van de producten. Zo kan bijvoorbeeld een model even in beeld komen om te showen of de broek die je wilt aanschaffen inderdaad valt zoals je zou verwachten. Maar hoe fijn is het om meteen te kunnen kijken of deze broek zelf goed staat? Een goed voorbeeld hiervan is de website van Charlie Temple. Hier kan je een bril voordat je hem besteld door middel van AR zelf al passen. Hoe top is dat voor jouw klanten? Ze kunnen meteen kijken of het product ze staat wat ervoor zorgt dat het aantal retourzendingen drastisch omlaag zal gaan. Een ander voorbeeld hiervan is de IKEA app waarin je kan kijken hoe een bank staat in je woonkamer zonder dat je helemaal naar het dichtstbijzijnde bedrijfsterrein hoeft te rijden en uren ronddwaalt in ieders favoriete Zweedse woon-doolhof. Daarnaast is het gebruik van AR erg laagdrempelig voor je klanten, ze hebben alleen een telefoon nodig en ze kunnen al gebruik maken van deze technologie. Dit complete pakket zorgt ervoor dat de klantreis van jouw kopers soepeler zal verlopen en ze dus ook sneller op de koopknop zullen drukken! 

Hoe kan ik AR toepassen? 

Hoe kan je AR implementeren in je webwinkel? Je hebt in principe altijd twee dingen nodig om AR te implementeren in jouw webshop. Een platform en een 3D animatie of render van jouw product. Als je bijvoorbeeld een shopify website hebt kan je gebruikmaken van een nieuw thema waar een AR optie in is verwerkt. Mocht je een ouder thema hebben kan je hem updaten naar een nieuwe versie zodat je hier alsnog gebruik van kan maken. Zodra je dit gedaan hebt zal je een animatie of een 3D-model van je product moeten laten maken door een animator of 3D-artist. Dit zijn vaak geen goedkope grappen dus je moet voldoende marge pakken op je producten of alleen een aantal goed verkopende producten pakken waar je dit op kan toepassen. Je kan altijd de hulp van een bureau inschakelen om je hierbij te helpen. Zij hebben de benodigde kennis in huis om jouw webshop op weg te helpen. 

Gelukkig heb jij meer dan genoeg tijd om AR te integreren op jouw webshop als je het logistieke proces uitbesteedt aan eWarehousing. Ben je benieuwd wat eWarehousing voor jou kan betekenen? Neem vrijblijvend contact op met onze 24/7 customer service om te kijken hoe wij je kunnen helpen. Je kan ons altijd bereiken via +31 (0)18 – 66 12 267 of via info@e-warehousing.nl. Als je benieuwd bent naar de kosten kan je hier onze gratis fulfillment calculator invullen!