Image Alt

Wanneer is het tijd om je fulfilment uit te besteden?

Wanneer is het tijd om je fulfilment uit te besteden?

Het groeien van je e-commerce business gaat gepaard met vele uitdagingen. Vaak betekent groei meer klanten en dus meer inkomsten uit je bedrijf. Toch blijkt het achteraf voor veel ondernemers lastig om de bedrijfsgroei op de juiste manier te beheren. Met name op logistiek niveau kan dit voor de nodige hoofdbrekens zorgen. Denk hierbij bijvoorbeeld aan het feit dat je als ondernemer meer werknemers moet aannemen, meer voorraad moet aanhouden of de orderafhandeling nog eens onder de loep dient te nemen. 

Veel ondernemers kiezen er daarom voor de logistiek gerelateerde activiteiten uit te besteden aan een fulfilment partner. Dit zijn logistieke dienstverleners die de logistiek van jouw online verkopen uit handen nemen. Dit betekent dat je bijvoorbeeld alle voorraad naar een externe magazijn zendt en synchroniseert met je eigen webshop. Alle online bestelde artikelen worden dan door de partner uitgezocht, verpakt en verzonden. Het uitbesteden van dit proces heeft natuurlijk ontzettend veel voordelen. Maar wanneer ben je hier als bedrijf nou echt klaar voor? In deze blog zullen we de meest voorkomende redenen om het logistieke proces uit te besteden uitlichten. 

Stijgende kosten
De stijging van je omzet kan ervoor zorgen dat je op logistiek niveau moeite hebt om de vraag bij te houden. Dit zorgt er bij snelle groei voor dat er teveel druk komt te liggen op bestaande distributie- en leveringsprocessen. De toenemende druk heeft weer vaak als gevolg dat ondernemers nieuw magazijnpersoneel aannemen, gespecialiseerde apparatuur aanschaffen of meer opslagruimte huren. Deze beslissingen gaan uiteraard gepaard met stijgende kosten. Het is in veel van deze gevallen een stuk logischer om het logistieke proces uit te besteden. Het uitbesteden van deze activiteiten heeft als belangrijke voordeel dat je gebruik kunt maken van flexibele, gestandaardiseerde systemen waardoor je de capaciteit gemakkelijk kunt uitbreiden of juist kunt krimpen.  Zo maak je als ondernemer minder overhaaste beslissingen die leiden tot hogere kosten en een deuk in je bedrijfsresultaten. 

Meer klachten
Een ander groot teken aan de wand om het logistieke proces uit te besteden, is de toename van het aantal klachten van klanten dat je ontvangt. Voor veel bedrijven leidt een snelle stijging van de verkoop tot meer fouten en ongelukken. Er kunnen bijvoorbeeld onvoorziene vertragingen optreden, het personeel kan verkeerde zendingen uitvoeren of het magazijn kan te maken krijgen met tekorten in de voorraad. Dit is met name het geval wanneer het aantal bestellingen van klanten groter is dan het vermogen van het bedrijf om ze efficiënt te verwerken.  Dit zorgt uiteindelijk voor meer ontevreden klanten wat natuurlijk niet goed is voor je business. Om dit voorkomen, moeten bedrijven zich regelmatig afvragen of ze aan de toegenomen product bestellingen kunnen voldoen. 

Nieuwe markten
Wanneer bedrijven er voor kiezen uit te breiden naar nieuwe markten, merken ze toch wel vaak dat de overgang moeilijk uit te voeren is. Zo moet je eerst je bestaande distributienetwerk uitbreiden en een toeleveringsketen opzetten. Hier komen allerlei uitdagingen om de hoek kijken, zoals het identificeren van transportknooppunten, het inhuren van nieuw personeel of het trainen van bestaand personeel. In deze gevallen kan het handiger zijn dit proces uit te besteden en een externe leverancier in te schakelen. Door gebruik te maken van een expert op het gebied van voorraadbeheer, verzending en afhandeling wordt het eenvoudiger om je bedrijf op te schalen en nieuwe markten te gaan verkennen. 

Voorraad Management
Vaak hebben bedrijven onvoldoende inzicht in de kosten van de voorraad in een magazijn. Denk hierbij bijvoorbeeld aan opslagkosten (zoals nutsvoorzieningen en salarissen) en voorraadkosten (zoals verzekeringen, lekkage, bederfelijkheid, etc.)  Door slechte zichtbaarheid van de voorraad kiezen bedrijven er daarom soms voor om de veiligheidsvoorraad onnodig te vergroten. Dit kan zorgen voor overcapaciteit in het magazijn wat er uiteindelijk weer voor zorgt dat de kosten uitlopen. Door de voorraadbeheer uit te besteden kun je deze onnodige kosten vermijden en gebruik maken van best practices uit de branche. Daarnaast stelt een magazijnbeheersysteem (zoals het WMS van eWarehousing Solutions) jou in staat om bestellingen op een goede manier te verwerken,  voorraden te bewaken en feedback van klanten te ontvangen.

Conclusie
Als ondernemer kun je er natuurlijk voor kiezen om je warehousing in eigen beheer te doen. Toch kiezen steeds meer ondernemers er voor om deze werkzaamheden uit te besteden. Door in gesprek te gaan met eWarehousing krijg je een beter begrip van wat je kunt bereiken door je warehousing uit te besteden. Wil jij jezelf nooit meer druk hoeven te maken over het verzenden of retouren van alle orders in je webshop? Vul dan hier onze gratis fulfillment calculator in en we nemen vrijblijvend contact met je op! Mocht je vragen hebben over het uitbesteden van je fulfilment kan je altijd contact opnemen met onze customer service via (0)18 – 66 12 267 of via info@ewarehousing.nl.