Image Alt

Adverteren via YouTube

Adverteren via YouTube

In deze blogpost serie gaan we dieper in op verschillende online advertentie kanalen die je als webshop eigenaar tot je beschikking hebt. In onze vorige blogpost hebben we het gehad over SEO en SEA via ‘s-werelds grootste online zoekmachine Google. In dit artikel komt nummer 2 op de wereldranglijst van meest gebruikte zoekmachines aan bod: YouTube. 

In Nederland zijn maar liefst 9,6 miljoen mensen actief op YouTube, waarvan 2,8 miljoen gebruikers op dagelijkse basis! (bron: Marketingfacts, 2020) Met zoveel gebruikers is het een kanaal dat je niet zomaar even aan de kant zet. Elke verstandige marketeer zal dus altijd goed overwegen om dit kanaal wel of niet mee te nemen in zijn of haar mediamix. 

Maar wat zijn nou precies de voor- en nadelen van een reclamecampagne via YouTube? 

Waarom adverteren via YouTube? 

Je kan bij YouTube je doelgroep bereiken via standaard demografische kenmerken en de locatie waar ze zich bevinden, dat is in principe niets nieuws onder de zon. Waar je bij YouTube echter de grootste voordelen behaald ten opzichte van andere kanalen is dat je jouw doelgroep zeer specifiek op hun interesses kan targeten. Als jouw webwinkel bijvoorbeeld tennisspullen verkoopt is het logisch om jouw advertenties onder een video of tutorial over tennis te laten draaien. Je zit dan direct in een doelgroep die betrokken is bij jouw product en daardoor logischerwijs een hogere mate van interesse heeft in jouw product. Je gaat tenslotte geen tennis tutorials kijken als je geen enkele intentie hebt om ooit een balletje te gaan slaan. En mocht iemand op dat moment ook nog een mooie advertentie over een tennisracket voorbij zien komen dan zal deze persoon meer geneigd zijn om hierop te klikken dan als jouw rackets verschijnen onder een kookvideo (tenzij het wellicht over sportmaaltijden gaat). 

Daarnaast betaal je bij YouTube pas op het moment dat iemand jouw advertentie afkijkt. Dit wil zeggen dat als jouw merkboodschap op het begin van de advertentie direct genoemd wordt en deze persoon kijkt de video niet af je in principe “gratis reclame” hebt gekregen. Omdat er al snel weggeklikt kan worden is het echter wel zaak om een belangrijk gedeelte van je boodschap in de eerste 6 seconde voorbij te laten komen. Een creatieve uitdaging. 

Nadelen

Qua uitdagingen ligt het grootste nadeel in adverteren via YouTube in het feit dat je een video zal moeten hebben. Als je een paar goede video’s op de plank hebt liggen is dit natuurlijk geen enkel probleem! Vaak zal dit echter niet het geval zijn en zal je of zelf aan de slag moeten gaan (niet altijd aan te raden) of een professional in moeten schakelen. Dit laatste is vaak de beste oplossing maar hier komen weer extra kosten bij kijken. Dit kan een nadeel zijn van het adverteren. Vanwege de korte aandachtsspanne van je publiek (je “stoort” ze tenslotte tijdens het kijken van een video) moet je echt een creatieve invulling geven aan je video. Als je dit niet goed oppakt sla je al snel de plank mis. Net als in het echte leven heb je hier maar 1 kans op een goede eerste indruk, verspil deze kans niet!
Maar hoe zorg je er nou voor dat jij wel de juiste snaar raakt via YouTube advertising? Speciaal voor jou hebben we nog een paar tips op een rijtje gezet! 

Tips en Tricks

Je kan via je Google Ad account ook adverteren via YouTube (jaja Google heeft ook hier uiteraard een vinger in de pap!).  Begin met het aanmaken van je doelgroep. Hoe specifieker je doelgroep hoe beter, let hierbij dus ook op de interesses die van nut kunnen zijn. Zorg er dus voor dat je jouw doelgroep kent als je binnenzak (dit is überhaupt belangrijk als je gaat adverteren!). Als je vervolgens je advertenties gaat targeten kijk dan naast de locaties en taal ook vooral op de tijden waarop je jouw advertenties wil laten zien. Weinig mensen zullen om 4 uur in de ochtend de beslissing maken om een tennisracket te kopen! Dit zorgt ervoor dat je niet betaald voor de verdwaalde kliks van iemand zonder echte interesse.
Als je een goede video hebt zorg dan dat je binnen 6 seconden de aandacht trekt en je logo laat zien. Hiermee bouw je aan je eigen merk en het zorgt voor een stukje vertrouwen bij de doelgroep. Op deze manier weten ze namelijk direct met wie ze zaken doen. 

Bepaal ook op voorhand wat voor soort advertentie je wilt laten lopen op YouTube. Ze bieden je hierbij 3 keuzes. De eerste hiervan zijn Trueview instream advertenties, ook wel pre-rolls genoemd, deze verschijnen voor de video en kunnen worden weggeklikt. De tweede optie is trueview met video discovery, deze advertenties komen bovenaan de zoekopdrachten te staan. De derde optie is een bumper, dit zijn korte advertenties van 6 seconden die niet weg te klikken zijn. Kijk dus goed wat het beste bij jouw advertentie past! 

Zoals je ziet kan je met YouTube advertising een krachtige tool toevoegen aan jouw mediamix, mits je het goed weet toe te passen. In deel 3 van deze serie zullen we ons gaan storten op een andere gigant in de online advertising wereld, Facebook. We zullen dan dieper ingaan op Facebook en Instagram advertising en hoe je jouw merk hier goed op de kaart kan zetten.  

Heb je te weinig tijd over om je in de marketing van jouw bedrijf te verdiepen? Zorg er dan voor dat je de fulfilment van jouw webshop uitbesteedt aan een betrouwbare partner als eWarehousing. Door dit logistieke proces uit handen te geven houd je tijd over om je op de groei van jouw bedrijf te focussen. Benieuwd wat eWarehousing voor jouw logistiek en fulfilment kan betekenen? Neem vrijblijvend contact op met onze 24/7 customer service om te kijken hoe wij je kunnen helpen. Je kan ons altijd bereiken via +31 (0)18 – 66 12 267 of via info@e-warehousing.nl. Als je benieuwd bent naar de kosten kan je hier onze gratis fulfillment calculator invullen!