Image Alt

Het content productie proces deel 2: Het creatieproces van geschreven content.

Het content productie proces deel 2: Het creatieproces van geschreven content.

In deze artikelreeks zijn we gedetailleerd aan het kijken naar het content creatie proces. Daarvoor hebben we in ons vorige artikel gekeken naar de strategie achter contentproductie. Zonder strategie zal je namelijk nooit klanten winnen. Uiteindelijk wil je als marketeer tenslotte dat jouw content een doel heeft. Nu we de blauwdruk van onze strategie hebben afgerond is het tijd om daadwerkelijk aan het creëren te gaan! Zoals we in het vorige artikel zeiden zijn er veel verschillende soorten content. Om alle content creatie te bespreken in 1 artikel gaat helaas niet lukken, dus zullen we dit onderwerp verspreiden over meerdere artikelen. We willen jullie tenslotte niet in jullie spreekwoordelijke hemd laten staan. Heb jij het in je om de nieuwe hemingway te worden? Of wil je gewoon jouw achterban informeren over jouw diensten en producten op een manier die ze zullen waarderen? Dan is geschreven content (zoals dit artikel dat je nu leest) een uitgelezen kans om jouw ontluikende schrijftalent te botvieren. Hoe kan je dit proces dan het beste insteken? En hoe weet je waar jouw doelgroep op zit te wachten? Geen zorgen, wij zullen je een mooi schrijfproces aanleren waardoor je nooit meer zit te smachten om lezers. 

Onderzoek

Wat? Nog meer onderzoek? We gingen toch eindelijk creëren? Dat klopt, maar voor geschreven content is het belangrijk dat er wel vraag is naar de antwoorden die je geeft. Om hier zeker van te zijn zal je binnen jouw uitgekristalliseerde strategie nog een stukje extra onderzoek moeten doen, namelijk seo onderzoek. Oftewel keyword onderzoek. Seo bepaalt de ranking van jouw website, content en alle andere online uitingen in de verschillende zoekmachines. Hoe hoger de ranking van jouw content of website, hoe hoger je in de zoekresultaten verschijnt. Dit is natuurlijk gunstig omdat niemand op pagina 2 van Google kijkt, en je op dat moment zo ongeveer 0 publiek naar jouw mooie geschreven stuk content trekt. Al die verspilde bloed, zweet en tranen voor niets.. Dat is natuurlijk niet de bedoeling! Vandaar keyword onderzoek. Daarmee kijk je simpelweg naar de vragen die gesteld worden in de zoekmachines. Je wilt het liefst proberen te ranken op zoekwoorden waar maandelijks redelijk wat traffic op komt. Dit noem je Monthly Search Volume (MSV), een bijkomstige moeilijkheid is dat deze termen moeten corresponderen met dezelfde autoriteit die jouw website heeft opgebouwd. Je kan als bakker tenslotte niet verkopen dat je een expert op het gebied van sushi bent (Alhoewel dat ook interessante gerechten kan opleveren natuurlijk!).

Je kan dit onderzoek uitvoeren door bijvoorbeeld te kijken naar tools zoals SEMrush. Daar vul je de keywords in en krijg je direct een aantal voorstellen. Nu je deze richting heb kan je het idee bedenken! 

Het idee

Een goede tip om over content te denken is in de vorm van pilaren. Hierbij bedenk je een grote content pilaar (bijvoorbeeld wat je met de tijd kan doen die je overhoudt door jouw fulfilment uit te besteden aan eWarehousing) en hieromheen kan je verschillende artikelen of andere soorten content gaan schrijven. Zoals je wellicht in de gaten hebt gaat het grootste gedeelte van onze artikelen over online marketing omdat het heel nuttig is als ondernemer om je tijd hieraan te besteden. Dat is toevallig ook precies  al die tijd die je overhoudt door het niet zelf logistiek afhandelen van jouw bestellingen. 

Het schrijven

In onze vorige post hebben we persona’s opgesteld van onze doelgroep. In de schrijffase komt dit idee pas echt tot leven. Schrijf je content met jouw persona in het achterhoofd en probeer jouw tone of voice af te stemmen op degene die het artikel moet lezen. Bedenk hierbij altijd dat het om een echt persoon gaat die achter zijn scherm zit te lezen. Dus zorg dat je de juiste snaar raakt! Je hoeft geen ontzettend wetenschappelijke teksten en moeilijke woorden te gebruiken (tenzij je voor een wetenschappelijke doelgroep schrijft natuurlijk.) Vaak is het effectiever om een soepel lopende tekst te schrijven waarin het lijkt alsof je tegen de lezer praat. Dit leest uiteindelijk een stuk fijner! Probeer daarnaast je onderwerp zo concreet mogelijk te houden. Probeer niet verschillende onderwerpen met elkaar te verbinden (daar kan je tenslotte weer andere artikelen van maken). 

Met deze tips op zak moet het geen enkel probleem zijn om briljante content te schrijven! Je houd in ieder geval meer dan genoeg tijd over om inspiratie op te doen als jij je fulfilment uitbesteedt aan eWarehousing. Mocht je vragen hebben over het uitbesteden van je fulfilment kan je altijd contact opnemen met onze customer service via (0)18 – 66 12 267 of via info@e-warehousing.nl. Benieuwd wat eWarehousing voor de logistieke afhandeling van jouw orders kan betekenen? Vul hier onze gratis fulfillment calculator in en we nemen vrijblijvend contact met je op!