Image Alt

Bouwen aan je merk met custom verpakkingen

Bouwen aan je merk met custom verpakkingen

In ons vorige artikel hebben we het gehad over manieren om de omzet van je webshop te verhogen. In dit artikel gaan we het hebben over een onderbelicht deel van e-commerce, de verpakkingen. Ondanks dat het een standaard P in de marketingmix is, wordt de packaging (of verPakking, super logisch..) vaak over het hoofd gezien bij webwinkels. Dit is zonde want juist de verpakking van je product biedt enorm veel kansen om de merkwaarde van je webshop te vergroten. 

Verpakkingen 

Een groot gedeelte van de consumenten koopt tegenwoordig zijn spullen online. Online verkopen zijn de afgelopen jaren dan ook flink gestegen. Volgens cijfers van thuiswinkel.nl gaven Nederlandse consumenten in 2019 maar liefst 25,9 miljard euro uit aan online winkels! Bovendien stijgen de online aankopen per persoon jaar op jaar. Met de huidige quarantaine zullen deze cijfers naar verwachting in 2020 alleen maar hoger uitvallen. Er is dus een grote kans dat je deze week een product in je brievenbus hebt gekregen (of verkocht en laten verzenden via ons ;)). Hoe zag dat pakketje eruit? Was het een standaard bruine doos of was er iets speciaals aan de verpakking? Was het merk aanwezig op de verpakking of niet? De verpakking van je product is het eerste contactmoment met de klant en biedt dus een unieke kans om jouw merkidentiteit te versterken. Het is lastig om een relatie op te bouwen met klanten als je geen fysieke winkel hebt of als daar weinig gebruik van wordt gemaakt. Een verpakking biedt hier een uitgelezen kans om een stukje beleving mee te geven aan je merk. Op deze manier kan een unieke verpakking dus bijdragen aan het bouwen van een sterk merk. 

Sterke merken

Maar waarom zou je als webwinkel moeite willen steken in het opbouwen van je merk? Vooral in een markt waar op prijs geconcurreerd wordt? Nou, er zijn een hoop voordelen verbonden aan het opbouwen van een sterk merk. Sterke merken: 

  • Zorgen voor herkenning bij de consument
  • Creëren meer marge ( ze rechtvaardigen namelijk premium pricing)
  • Zorgen voor een concurrentievoordeel (ze genieten een voorkeurspositie) 
  • Genieten loyaliteit (er is sprake van een betrouwbare relatie) 
  • Bieden bescherming (tegen nieuwe toetreders of namaak) 
  • Hebben meer onderhandelingskracht  (als de consument naar je vraagt!)
  • Zorgen voor een overdracht van merkwaarde bij nieuwe producten of labels

Kortom, genoeg voordelen aan het bouwen aan een sterk merk! Een sterk merk bestaat uit 2 componenten, een kennisgedeelte (mindshare) en een emotioneel gedeelte (heartshare). Met name het emotionele gedeelte blijft het beste hangen bij klanten. Een emotionele band gaat tenslotte dieper dan puur kennis over een merk. De bezorging van een pakket speelt een grote rol in de beleving van de klant. Het voelt toch altijd een beetje aan als kerstmis als je thuis komt en er ligt ineens een pakketje met jouw naam erop! Als jouw “geschenk” dan ook nog eens mooi is verpakt in de huisstijl van jouw merk in plaats van een bruine doos dan zorgt dat helemaal voor een positieve ervaring! Zo kan het elke dag een beetje kerstmis zijn. 

Als jouw klant op deze manier een positieve ervaringen heeft met jouw product dan zal hij de volgende keer dat hij op zoek is naar een product in jouw categorie sneller aan jouw merk denken omdat je een sterke indruk hebt achtergelaten.

Custom Packaging

Als je jouw producten in een standaard doos verstuurd zal je onderaan de streep toch minder indruk achterlaten en is de kans groter dat er wordt gekozen voor een ander merk dat een grotere indruk heeft achtergelaten. Een gemiste kans! Gelukkig kan je bij eWarehousing altijd terecht voor custom packaging. Op deze manier laat jij een onuitwisbare indruk achter bij jouw klanten en zullen ze keer op keer tevreden terugkomen! 

Meer weten over de mogelijkheden voor custom packaging? Neem dan contact op met onze klantenservice via info@ewarehousing.nl of  +31 (0)18 – 66 12 267. Het is ook mogelijk om je contactgegevens hier achter te laten en dan nemen wij z.s.m. contact op.