Image Alt

Meer betalende bezoekers op je webshop met behulp van AIDA! 

Meer betalende bezoekers op je webshop met behulp van AIDA! 

Je geeft veel geld uit aan online advertenties, zorgt ervoor dat mensen op je website terecht komen maar de verkoop en conversiecijfers vallen tegen. Klinkt dit je bekend in de oren? Geen zorgen, je bent niet de enige die tegen dit probleem aanloopt. Maar wacht even, wie is Aida dan? En hoe gaat zij mij helpen de conversies van mijn webshop te verhogen? AIDA staat voor Attention, Interest, Desire, Action, en is een model dat o.a. grote merken en marketeers al jaren gebruiken om mensen te overtuigen hun producten te kopen. Dit model wordt gebruikt voor reclames, op webpagina’s en zelfs in de politiek. Maar hoe kan jij dit framework nu gebruiken om ervoor te zorgen dat je meer omzet draait op jouw webshop? We hebben het belang van een goede website al eerder benadrukt in onze blogpost 10 slimme marketingkansen voor webwinkel ondernemers. In dit artikel zullen we hier iets dieper op ingaan door te kijken hoe je het AIDA model precies kan toepassen op jouw website om jouw conversie te verhogen.

Attention 

Attention staat voor het trekken van de aandacht van je doelgroep. Tegenwoordig wordt iedereen zowel on- als offline bestookt met commerciële uitingen en reclameboodschappen. Volgens verschillende cijfers kan dit oplopen van gemiddeld 1.500 tot wel 10.000(!) uitingen per dag. Om met deze information overload om te gaan en nog een beetje normaal te kunnen functioneren filtert iedereen daarom bewust en onbewust een groot gedeelte van deze boodschappen. Houd er dus rekening mee dat dit ook gebeurd als ze op jouw website zitten. Je moet de aandacht van je bezoekers dus verdienen. Dit doe je met het bovenste gedeelte van je pagina (above the fold). Door het gebruik van goede, prikkelende foto’s en een sterke headline kan je jouw bezoekers verleiden om op je pagina te blijven. Consistentie is hierin belangrijk. Zorg er bijvoorbeeld voor dat de foto van je advertentie en op je landingspagina hetzelfde zijn. Hierdoor weet de bezoeker dat hij op het juiste adres is. Een sterke headline zorgt er daarnaast voor dat je klanten verder willen lezen. Onderzoek toont aan dat 80% van je bezoekers alleen de headline van je pagina lezen. Hij moet dus wel aanslaan! Probeer in je headline in te spelen op de emoties en behoeften van je klant. Waar voorziet jouw product in? Hoe help jij je klanten of maak je hun leven beter? Door hierop in te spelen zorg je dat je bezoekers sneller geneigd zijn om op je pagina te blijven.

Interest

Nu je de aandacht van je bezoeker hebt weten vast te houden is het zaak om de interesse van de bezoeker te wekken. In de headline heb je de aandacht weten te trekken en het is zaak dat je hier vervolgens dieper op ingaat. Dit doe je door meer over je product te vertellen en toe te lichten hoe je jouw belofte aan de klant waarmaakt. Hierbij is het ook zaak dat je aan je geloofwaardigheid werkt. Dit is makkelijk toe te passen door bijvoorbeeld reviews van kopers of de logo’s van merken waar je voor gewerkt hebt te tonen. Hiermee zorg je voor social proof van datgene wat je zegt. Aangezien we allemaal sociale dieren zijn kijken we vooral naar wat anderen vinden. Dit is dan ook een van de wetten van persuasion, zoals omschreven door Cialdini. We zijn makkelijker te overtuigen als anderen ons voor zijn gegaan. De laatste manier om social proof te krijgen is om te laten zien hoeveel klanten je al hebt geholpen of producten je hebt verkocht. Als anderen ons voor zijn gegaan zal het wel goed zijn toch? Nu je interesse en vertrouwen hebt weten te wekken is het tijd voor de echte verleiding.

Desire 

Nu je de voordelen van je producten hebt weten uit te leggen kan je het verlangen naar je product beginnen op te wekken. Dit gaat verder dan het simpel uitleggen van de voordelen. Je wilt hierbij inspelen op de emotie van je bezoeker. Je legt uit hoe jouw product de behoeftes van jouw klanten vervuld. Dus niet alleen de praktisch informatie maar ook wat voor impact dit heeft op zijn of haar leven. Je kan bijvoorbeeld zeggen dat een MacBook air  van chroom is gemaakt. Veel bezoekers zullen hierbij denken “oke leuk, wat houdt dat in dan?” Door in te spelen op de achterliggende emoties lok je een sterkere respons uit. Je kan bijvoorbeeld zeggen doordat de MacBook Air van Chroom is, hij een stijlvol uiterlijk heeft en bovendien minder weegt. Goed voor je status en het gewicht in je rugzak. Als je de juiste emotionele snaar weet te raken zal de klant jouw aanbod niet links laten liggen en overgaan tot actie!

Action 

Het belangrijkste van onderdeel van het AIDA model. Je hebt je bezoekers weten te boeien, interesseren en enthousiasmeren voor je product. Tijd om over te gaan op actie! Zorg dat al je pagina’s een goede duidelijke call to action bevatten. Je hele pagina moet erop ingericht zijn om je bezoeker te converteren naar een klant. Dit kan je doen door design elementen te gebruiken als een contrastkleur voor je call to action. Op deze manier zorg je ervoor dat deze knop eruit springt op je website en je bezoekers direct door kunnen naar je betaalpagina. Zorg ervoor dat je 1 specifiek doel hebt voor elke pagina. Als je naast een link naar je betaalpagina ook nog naar compleet andere pagina’s gestuurd wordt of zorgt voor andere afleidingen zal je bezoeker verleid kunnen worden om je pagina te verlaten. Alle wegen leiden naar Rome, en Rome moet in dit geval jouw betaalpagina zijn. Als ze daar eenmaal zijn aangekomen staat bijna niks ze meer in de weg om daadwerkelijk een aankoop te doen! Zorg er natuurlijk wel voor dat je een soepel betalingsproces hebt.

Als je dit framework toepast op jouw conversie pagina’s zal je grootste probleem het aantal orders zijn dat je straks binnenkrijgt. Gelukkig staan we bij eWarehousing klaar om je daarmee te helpen! Wij zorgen ervoor dat de opslag en logistiek aan de achterkant goed verloopt zodat jij meer tijd hebt voor het optimaliseren van je webshop.

Voor de huidige status bij onze vervoerder omtrent de Coronamaatregelen kan je hier meer informatie vinden.