Image Alt

Winst verhogen? 10 slimme marketingkansen voor webwinkel ondernemers

Winst verhogen? 10 slimme marketingkansen voor webwinkel ondernemers

Wil jij de winst van je webwinkel verhogen? In het vorige blog heb je kunnen lezen dat de mogelijkheden binnen de e-commerce steeds meer toenemen. Nieuwe tools zoals voice-search, chatbots en augmented reality worden langzaam geïntroduceerd. Een must om in de toekomst op in te spelen. Echter kunnen veel webwinkels op dit moment nog winst behalen in het optimaliseren van hun basis marketingactiviteiten. Zie het als een fundering van een huis; zonder goede basis kun je niet verder bouwen. In dit blog bespreken we daarom 10 slimme marketingkansen waarmee jij een stevige basis legt om de winst van je webwinkel te verhogen. 

1. Winst verhogen valt of staat met een goede website 

Een goede website is essentieel om je winst te verhogen. Het lijkt een inkoppertje, maar toch is niet elke webshop geoptimaliseerd. Een trage website, een inrichting die niet gebruiksvriendelijk is en moeilijk vindbare informatie, zijn allemaal obstakels waardoor (potentiële) klanten afhaken. Consumenten willen snel en op een simpele manier vinden wat ze zoeken. Zorg dus voor een snelle laadtijd van je website en een goede navigatiestructuur, waarmee bezoekers snel en makkelijk door de website navigeren en eenvoudig vinden wat ze zoeken. We zien steeds meer websites opkomen waarbij de bezoekers met simpele vragen het product kunnen vinden waar zij naar op zoek zijn. Zo stelt Plantsome de bezoeker via de ‘plantenzoeker’ 6 simpele vragen om te achterhalen welke plant ideaal is voor de bezoeker. 

“Verstop je conversiepunt niet. Maak het zo eenvoudig mogelijk om een aankoop te doen.”

2. Onderscheiden met storytelling en het ‘tot leven brengen’ van producten

De concurrentie in de e-commerce is groot. Om winst je winst te verhogen, moet je je onderscheiden van andere webwinkels. Waarom wil de consument bij jou kopen, en niet bij de concurrent? Het verhaal achter je merk, menselijkheid en echtheid worden steeds belangrijker om klanten aan je te binden. Krachtige storytelling, waarbij je het ‘waarom’ achter je webwinkel vertelt en waarmee je laat zien waar jij voor staat, helpt jou om je webwinkel uniek te positioneren. 

“Consumenten kopen liever bij bedrijven met ‘een ziel’ die oprecht en eerlijk zijn, dan bij bedrijven die nep en statisch overkomen.” 

Niet alleen het toepassen van storytelling, maar ook het personaliseren van je producten is een slimme marketingkans waarmee je je onderscheidt. Producten worden ‘menselijker’ door ze een naam te geven en door informatie over het product te delen in de vorm van een grappig of inspirerend verhaal. Wederom speelt de webwinkel ‘Plantsome’ hier goed op in. Zij geven hun planten een naam, waardoor de planten een ‘persoonlijk karakter’ krijgen en ze hun producten uniek positioneren. Deze ontwikkeling wordt steeds belangrijker in e-commerce land om je te onderscheiden en je winst te verhogen. 

3. Investeer in contentmarketing 

Contentmarketing is voor veel bedrijven en merken nog steeds een ver-van-hun-bed show, terwijl het eén van de basis marketing tools is. Relevante en kwalitatieve content is een manier om je te onderscheiden, je online vindbaarheid te verhogen en klanten aan je merk te binden. Ook laat je met goede content je expertise zien, verzamel je meer leads en genereer je meer traffic naar je website. Allemaal relevante marketingstappen die bijdragen aan het verhogen van de winst van je webshop. 

“Het inzetten van diverse content en deze delen op het juiste moment via de juiste kanalen, is een belangrijk onderdeel van een marketingstrategie. Daarmee is contentmarketing een must als je je winst wil verhogen.”

Hoewel de basis contentvormen zoals blogs, whitepapers, e-books, podcasts of video’s nog prima werken, zien we tegenwoordig ook steeds meer interactieve vormen van content. Daarbij gaan de gebruikers interactief aan de slag met content en hebben ze (deels) invloed op hun ervaring. Polls, beoordelingen, quizzen & 360°video’s zijn hier goede voorbeelden van. Het verbetert de klantervaring en betrokkenheid, wat uiteindelijk zorgt voor een toename in klanten. Zo heeft Aegon een kaartspel ontwikkeld waarbij klanten op een interactieve manier aan de slag gaan met de missie van Aegon; iedereen goed met geld maken. Een ander voorbeeld is de Body type quiz van Fashionchick. Aan het eind van de test geven ze een advies wat voor kleding het beste bij jouw body type past en bevelen ze producten uit hun webshop aan. Simpel, maar zeer effectief! 

4. Zet social media op de juiste manier in

De meeste webwinkel ondernemers besteden veel tijd aan het vullen van hun social media kanalen, maar toch levert het niet altijd meer winst op. Waarom? Omdat het niet op de juiste manier wordt ingezet. Gebruik social media niet voor direct sales, maar zet het in als indirect verkoopkanaal. Daarmee bedoelen we dat je de platformen gebruikt om relaties te leggen en te onderhouden met je volgers. Social media gaat om verbinding en -wederom- om interactie. Je volgers willen geïnspireerd, geïnformeerd en betrokken worden, in plaats van te worden doodgegooid met statische leuzen als ‘koop nu!’. Volgers kopen pas als ze je vertrouwen en als je ze iets waardevols brengt wat hen inspireert en boeit.

Geef via social media antwoord op de vragen van je volgers, deel verhalen waarin de waarden van jouw merk naar voren komen, of deel ‘micro-blogs’ met waardevolle tips en verhalen. Creëer daarbij mooie beelden waarin je je producten kunt taggen, (Shoppable Instagram posts*) maar zorg wel dat je daarbij de huisstijl van jouw webshop aanhoudt en geen harde sales taal gebruikt. (*Dit zijn posts waarmee de klanten direct producten uit je webshop kunnen bestellen, zonder de app te hoeven verlaten. Zie punt 4 in het vorige blog) 

5. User Generated Content

Het ontwikkelen van content kost veel tijd en werk, maar dat hoeft niet altijd. Door het inzetten van User Generated Content (UGC) krijg je content zonder daar zelf tijd aan kwijt te zijn. UGC betekent ‘door de gebruiker gegenereerde inhoud’. Dit betekent dat de gebruikers zelf content voor jouw merk ontwikkelen.  Er zijn verschillende vormen van UGC. Denk aan klantbeoordelingen (reviews), social media posts (video’s/foto’s) van klanten die jouw producten gebruiken, of blogs waarin jouw producten getoond worden. Veel webwinkels spelen hierop in door foto’s op hun website of social media te delen van klanten die gebruik maken van de producten uit hun webshop, zoals in het voorbeeld hieronder.  Daarnaast zetten webwinkels steeds vaker ‘micro-influencers’ in om bepaalde producten te promoten, in ruil voor gratis producten. Micro-influencers zijn bloggers of social media gebruikers die minder volgers hebben, maar die wel meer verbinding hebben met hun publiek. Daarmee stappen merken steeds meer af van het inzetten van grote influencers die veel geld vragen voor promotie. Wil je ambassadeurs/micro-influencers inzetten voor jouw webshop? Doe een oproep op social media om jouw ideale ambassadeur te vinden. Let daarbij op dat de ambassadeur bij jouw merkwaarden past en kwalitatieve content produceert.

6. SEO & SEA

SEO (Search Engine Optimization) en SEA (Search Engine Advertisement) zijn een must als je je winst wil verhogen. Het zijn verzamelnamen voor alle processen die bijdragen tot het verhogen van de vindbaarheid van je website in zoekmachines. 95% van de Nederlanders zoekt op het internet via Google, waarbij ze bepaalde zoekwoorden invullen. Een goede vindbaarheid van jouw webshop leidt tot meer bezoekers naar je webwinkel, waardoor je indirect je winst kunt verhogen. 

Bij SEO verhoog je je vindbaarheid met (gratis) technieken zoals een goede META structuur (de gehele structuur van de website minus je content), linkbuilding, of zoekwoorden optimalisatie. Voor de meeste websites kun je een plugin installeren waarmee je op een simpele manier je website SEO-proof maakt. Naast het inzetten van SEO is het slim om te investeren in ‘paid search’ (SEA), zoals Google Adwords. Hiermee maak je betaald reclame voor je producten en diensten in zoekmachines en vergroot je op basis van relevante zoekwoorden jouw vindbaarheid op het web. Het loont om een SEO en SEA specialist in te huren die jou helpt met het verhogen van de vindbaarheid in Google.

7. Bouw een mailinglijst op

Hoewel er steeds meer mogelijkheden zijn om in contact te komen met de doelgroep, blijven mailings een must. Door een eigen mailinglijst op te bouwen met (potentiële) klanten, ben je niet afhankelijk van externe platformen zoals social media. Want wat al jouw social media account gehackt wordt en verdwijnt? Of als een platform aan populariteit verliest? Dan ben je je potentiële klanten kwijt. Een mailinglijst is daarentegen een stabiele en waardevolle marketingtool die in eigen beheer is. Heb je nog geen mailinglijst? Dan is het echt tijd om een lijst op te bouwen! 

Om een mailinglijst op te bouwen heb je de basisgegevens van je klanten nodig, zoals naam, e-mailadres en geboortedatum. Een lijst bouw je op door iets waardevols terug te geven in ruil voor deze gegevens. Denk aan een gratis e-book, een gratis webinar, of een gratis whitepaper. Vervolgens kun je de mensen op je mailinglijst persoonlijk en doelgericht benaderen. (Zie de punt 8 en 9). Daarmee is een mailinglijst een must om je winst te verhogen!

8. Gevuld winkelwagentje maar geen aankoop? Mailen maar!

Veel webwinkel ondernemers laten nog een kans liggen op het gebied van ‘verlaten-winkelwagen shoppers’. Dit zijn (potentiële) klanten die hun winkelmandje gevuld hebben met producten, maar (nog) niet overgaan tot afrekenen om diverse redenen. Veel webshop ondernemers doen hier niets mee. Zonde, want de consument heeft duidelijk interesse getoond in bepaalde producten en is maar één stap verwijderd van een daadwerkelijke aankoop. Een groot deel van de winkelwagen verlaters rekent alsnog af als ze een reminder via mail ontvangen. Daarmee zijn ze een interessante doelgroep om een mailingcampagne voor op te zetten, waarmee je de klanten op een subtiele manier over de streep trekt om toch nog af te rekenen. 

9. Vergeet de verjaardagen niet 

Ook een slimme marketingkans om je winst te verhogen; een verjaardagscampagne via mail. Dit soort mailings zijn heel simpel, maar worden nog niet door alle webwinkels ingezet. Daarmee mis je als webshop ondernemer de mogelijkheden om on top of mind te komen bij potentiële kopers en de kans om je conversiepercentage te verhogen. Het inzetten van verjaardagsmailings is simpel. Bij de meeste webwinkels moet de bezoeker tijdens het aanmaken van een account gegevens achterlaten. Vraag daarbij ook om de geboortedatum. Vervolgens ontwikkel je een mailing waarin je de klant persoonlijk feliciteert en iets kleins aanbiedt. Bijvoorbeeld een speciale kortingscode of shoptegoed. Hierdoor is de kans groter dat de klant in jouw webshop een aankoop doet, in plaats van bij de concurrent. 

10. Verdiep je in marketing automation

Als webwinkel ondernemer heb je het al best druk. Het handmatig bijhouden wanneer iemand jarig is of welke klanten de winkelmand verlaten zonder af te rekenen en vervolgens alle campagnes handmatig versturen, kost een hoop werk. Daarom is het waardevol om je te verdiepen in de basis van marketing automation. Dit zijn geautomatiseerde marketingcampagnes die zijn toegespitst op het gedrag van een klant en bepaalde data. Campagnes automatiseren scheelt uiteindelijk een hoop tijd en energie. Bovendien kun je als webwinkel ondernemer niet meer om personificatie heen. Oftewel, je zult moeten inspelen op de persoonlijke voorkeuren en data van je bezoekers, zoals in het eerste punt in het vorige blog besproken. Geen tijd? Huur dan een freelance online marketeer in die jou helpt met het automatiseren van je marketing, zodat jij je winst kunt verhogen.

Wil jij meer tijd overhouden voor het verhogen van de winst van je webwinkel? Wij nemen graag het logistieke proces voor jou uit handen, zodat jij meer tijd over hebt voor groei! Neem gerust vrijblijvend contact met ons op voor een gratis advies.