Image Alt

De noodzaak van goede visuele content voor jouw webshop

De noodzaak van goede visuele content voor jouw webshop

Het is belangrijker dan ooit om goede visuele content te gebruiken als online retailer. Ontwikkelingen op het gebied van AR/VR gaan zo snel dat over een aantal jaar mensen kleding kunnen passen in jouw online webwinkel. Helaas is het nog niet zover en willen consumenten wel een goede indruk krijgen van de producten die ze bij jou kunnen kopen. Hierdoor is goede visuele content een must als je jouw twijfelende kopers over de streep wil trekken. We hebben het in eerdere artikelen al over de noodzaak van goede visuele content gehad, in dit artikel zullen we hier dieper op ingaan.  We zullen het belang van goede content verder toelichten samen met een aantal tips hoe je alles goed kan richten voor jouw webshop. 

 

Een goede eerste indruk 

Je hebt maar één kans om een goede  eerste indruk achter te laten. Mensen vellen binnen 2 seconden een blijvend oordeel over iets of iemand. In de psychologie noemen ze dit fenomeen “thin-slicing”, een gave inherent aan het menszijn. “Iedereen doet dit als we een nieuw iemand ontmoeten, in een onbekende situatie terechtkomen of als we snel een indruk ergens van moeten krijgen” (bron: Malcolm Gladwell, Blink). In deze eerste paar seconden vellen we met zijn alleen een blijvend oordeel dat in 9 van de 10 gevallen ook juist blijkt te zijn. We vertrouwen graag op onze intuïtie omdat het zo krachtig is! Deze gouden regel geldt in zaken, daten maar ook vooral in online shoppen. Je wilt als webshop dus direct een goede indruk achterlaten bij je doelgroep, anders haken ze direct af. Het eerste wat bezoekers van jouw website zien als ze op je landingspagina komen zijn afbeeldingen en andere visuele content. Aangezien we als mensen erg visueel zijn ingesteld begint het oordelen dus vanaf moment 1. Daarnaast heb je als online retailer ook weinig andere tools om je product te verkopen dan goede foto’s of video’s. Consumenten kunnen de producten tenslotte niet vasthouden, voelen en/of ruiken. Ben je nog steeds niet overtuigd? Kijk dan even naar de feiten hieronder. 

Een foto zegt meer dan 1000 woorden

In eerdere artikelen hebben we het belang van goede visuele content al onderstreept.  Om ons argument nog wat kracht bij te zetten hebben we hier nog even wat feiten en cijfers voor je op een rijtje gezet. (bron: fast company)

  • 90% van de informatie die ons brein verwerkt is visueel vanwege de dominantie van onze ogen ten opzichte van andere zintuigen. Zien is dus echt geloven! 
  • Afbeeldingen en video’s worden gemiddeld 94% vaker bekeken dan tekst. Vandaar de koptitel van dit stuk ;). 
  • De gemiddelde consument onthoudt 80% van wat ze zien, versus 20% van wat ze lezen.
  • Het gemiddelde brein verwerkt afbeeldingen 60.000 keer sneller dan tekst.
  • 90% van online kopers geeft aan video’s nuttig te vinden bij het maken van een aankoopbeslissing.
  • Het is 50 keer makkelijker om een video hoog te laten scoren in Google in plaats van tekst.
  • Consumenten zijn 40 keer meer bereid om visuele content te delen op social media.

Zoals de feiten hierboven weergeven zal je visuele content dus een belangrijk onderdeel van je online strategie moeten maken. 

Visuele content als online verkoper
Dit klinkt natuurlijk heel mooi, maar waar moet je nou rekening mee houden in jouw online strategie? Zorg ervoor dat je de visuele content als uitgangspunt van je strategie gebruikt. Probeer een digitale ervaring te ontwikkelen die zo dicht mogelijk bij fysiek winkelen ligt. Hierdoor neem je een hoop weerstand weg bij potentiële klanten. Je kan hiermee beginnen door hoge kwaliteit foto’s toe te voegen, waar je goed op kan inzoomen en de details van je product zichtbaar worden. Het is nog mooier als je product 360 graden kan draaien, maar als dit kostentechnisch niet mogelijk is, om in ieder geval foto’s van alle hoeken van het product te maken in dezelfde hoge resolutie. Hierdoor kunnen jouw bezoekers een ervaring creëren alsof ze het product daadwerkelijk in hun hand hebben. Breng daarom ook goed de textuur van je product in beeld (mits dit relevant is natuurlijk). Gebruik verleidelijke content op je homepagina om aandacht te trekken én te behouden. Zie je homepagina echt als een online winkelruit, je kan het gebruiken als tool om mensen dieper je website in te trekken. Biedt je klanten daarnaast een goede en snelle ervaring door ervoor te zorgen dat de productafbeeldingen snel laden. En toon natuurlijk de juiste afbeelding op het juiste moment in het juiste kanaal. Hierdoor kan je visuele content als online verkoper gebruiken. 

Als je de visuele content op je webshop als uitgangspunt neemt zul je zien dat je conversies omhoog schieten! Mocht je op zoek zijn naar meer tips voor het  optimaliseren van je webshop lees dan vooral onze blogs over het optimaliseren van de homepage, de productpagina en de checkout pagina.
We hopen dat je hiermee nog meer bestellingen gaat binnenkrijgen! Over de logistieke afhandeling van deze orders hoef je jezelf gelukkig nooit zorgen te maken. Wij nemen het gehele proces voor je uit handen.

Mocht je vragen hebben over het uitbesteden van je fulfilment kan je altijd contact opnemen met onze customer service via (0)18 – 66 12 267 of via info@e-warehousing.nl. Benieuwd wat eWarehousing voor de logistieke afhandeling van jouw orders kan betekenen? Vul hier onze gratis fulfillment calculator in en we nemen vrijblijvend contact met je op!