Image Alt

In 10 stappen meer omzet door het verkopen via marketplaces 

In 10 stappen meer omzet door het verkopen via marketplaces 

Online marketplaces zijn bijna niet meer weg te denken uit ons leven. We boeken hotels, reisjes en taxiritjes via verschillende platformen. Ook in de retail zijn we allang niet meer onbekend met de online marketplaces. In een eerder blogartikel hebben we het al gehad over de impact die een van deze marketplaces (Amazon) kan hebben op het toetreden tot de Nederlandse markt. Toen gaven we al aan dat marketplaces een mooie bron van extra inkomsten kunnen zijn voor webshops. Uit recent onderzoek blijkt namelijk dat 73% van de online shoppers zijn product search begint op een online marketplace. Meer dan genoeg reden om daar aanwezig te zijn met jouw producten! Maar hoe begin je eigenlijk met het verkopen via een marketplace? In deze blogpost zullen we de 10 stappen voor het verkopen via marketplaces met je doorlopen zodat jij extra omzet kan gaan draaien voor jouw webshop!

1. Marketplace selectie

De eerste stap in het proces is natuurlijk het selecteren van de juiste marketplace. Je denkt hierbij misschien als eerste aan Bol.com of Coolblue, maar er zijn veel verschillende opties beschikbaar die misschien beter passen bij jouw product. Het is dan ook zaak dat je eerst onderzoek doet welke marketplace het beste bij jouw product zal passen. Misschien is Fonq, kleertjes.nl of de Wehkamp wel een betere optie voor jouw product. Let goed op de productcategorie waar de marketplace in uitblinkt. Daarnaast zal je ook naar de aanmeldcriteria en de commissies van de marketplaces moeten kijken. Verdiep je goed in hun voorwaarden! Zo zal je altijd bepaalde commissies moeten afdragen als je gebruik maakt van een marketplace, vergeet dit niet mee te nemen in je overweging. Het laatste belangrijke punt in de keuze voor jouw ideale platform moet de toegang tot data en rapportages zijn. Welke data kan je inzien en wat stelt het platform ter beschikking? Op basis van deze rapportages kan je uiteindelijk je succes gaan bijsturen, een cruciaal onderdeel dus! Zodra de keuze voor een platform gemaakt is kunnen we door naar stap 2, het selecteren van een aantal producten. 

2. Productselectie

Producten selecteren? Waarom zou je niet direct alles op jouw nieuwe marketplace zetten? Dan heb je toch de beste kans om meer te verkopen? Bij het betreden van een nieuwe marketplace is het verstandig om te beginnen met een selectie van jouw best verkopende producten. Op deze manier kan je de nieuwe omgeving leren kennen en zorg je dat je niet overweldigd wordt. Je kan hierdoor ook direct testen welke informatie de klanten op deze platforms nodig hebben om een keuze te maken. Als jouw nieuwe klanten met veel vragen zitten of producten retour sturen omdat ze het product niet begrepen hebben kan je deze learnings gebruiken bij de volgende producten. Start dus altijd klein zodat je kan testen en bouw vervolgens je productcatalogus langzaam uit.   

3. Account 

We hebben een platform gekozen en een selectie gemaakt van een aantal producten, tijd om een account aan te maken! Na het aanmaken van een account is het zaak dat je goed kijkt naar de instellingen van je account. Wat moet er allemaal gedaan worden voordat je account live kan gaan? Vaak moet je bedrijfsinformatie doorgeven en documenten overleggen om te bewijzen dat je echt bent wie je zegt te zijn. Als je de eigenaar bent van het merk dat je verkoopt kan je dit ook direct doorgeven. Dit zorgt ervoor dat je de controle krijgt over de manier waarop andere partijen jouw merk verkopen op het platform. Het gaat hierbij dan vooral om de product content denk hierbij aan foto’s, informatie etc. Zeer belangrijk de uitstraling van jouw merk natuurlijk. 

4. Content Optimalisatie

Nu we een account hebben ingesteld zijn we klaar om jouw artikelen in de (digitale) etalage te zetten! Het optimaliseren van je content op een marketplace is een iets ander spelletje dan op je eigen webwinkel. Je hebt hier namelijk concurrentie van andere producten in dezelfde categorie. Zorg er dus voor dat jouw etalage er onweerstaanbaar uitziet voor klanten. Zorg voor goede foto’s van je product. Denk hierbij aan verschillende hoeken, gebruikssituaties en close-ups. Geef een zo compleet mogelijk beeld! Daarnaast is het zaak om jouw product in de juiste categorie in te delen, dit lijkt een open deur maar gaat nog opzienbarend vaak fout! Zorg dat je daarnaast ook alle productinformatie goed invult. Niet alles zal zichtbaar zijn voor je klanten maar draagt wel bij aan de vindbaarheid van jouw product online. Let dus op een goede titel, de juiste sleutelwoorden en een perfecte omschrijving van je product.

5.Logistiek

Laat die bestellingen maar binnenkomen! De logistiek kan je uiteraard het beste laten verlopen via eWarehousing. Wij zorgen ervoor dat je compleet ontzorgt wordt op zowel het gebied van bezorgingen als retouren. Doordat wij makkelijk koppelen aan alle systemen heb je hier dus ook geen omkijken meer naar. Stel ons op de hoogte van de marketplace waarmee je wilt koppelen en wij regelen alles voor je! Binnen 10 minuten koppelen wij al jouw systemen zodat je 1 contactpunt hebt. Je hoeft je alleen maar te focussen op het verkopen van jouw producten! Dat scheelt! 

6. Listing live! 

Controleer een laatste keer dat je productcategorieën en content helemaal kloppen en dan kan jouw productlijst live! Let er goed op dat je voorgaande stappen hebt doorlopen voordat je alles live zet zodat je een soepel draaiende machine bent zodra de bestellingen geplaatst worden. Als er ergens een kink in de kabel zit zal je tenslotte verkopen mislopen en ontevreden klanten krijgen. Je wilt niet met 1-0 achter staan voordat de wedstrijd begint!  

7. Starten met verkopen en campagnes 

De listing staat live en de product content klopt als een bus, gefeliciteerd! Je kan nu beginnen met het verkopen van je producten. Je producten zullen echter nog niet heel hoog in de zoekresultaten komen en een lage conversie hebben. Hoe lossen we dit op? De eerste stap zal zijn om een aantal verkopen te realiseren en productreviews te verzamelen. Dit kan je doen door bijvoorbeeld korting weg te geven of een actie op te zetten. Het liefste wil je alvast wat reviews op een product hebben verzameld voordat je ermee gaat adverteren. Zodra je een aantal verkopen en reviews hebt gerealiseerd zal het product namelijk beter converteren omdat het betrouwbaarder overkomt. Op deze manier besteed je jouw advertentiebudget zo efficiënt mogelijk! De verschillende platforms bieden verschillende opties om te adverteren en campagnes op te zetten. Verdiep je hierin of vraag hulp van een specialist om hier het meeste uit te halen. 

8. Reviews

Zoals besproken in de vorige stap zijn reviews een belangrijk onderdeel voor het succes van jouw product. Veel reviews zorgen ervoor dat consumenten meer vertrouwen krijgen in jouw product. Als veel mensen zeggen dat jouw product goed is komt dat immers betrouwbaarder over dan als je het zelf zeg zegt. Zorg dus dat je deze online word of mouth actief gaat verzamelen. Dit kan je bewerkstelligen door bijvoorbeeld consumenten te belonen met extra korting op een volgende bestelling als ze een review achterlaten. Zorg dat je ook actief op het beheren van reviews zit. Als er een negatieve review staat hoeft dit niet per se erg te zijn. Zolang je hier maar op reageert en de klant vervolgens goed helpt. Een gemixt beeld van reviews is geloofwaardiger dan alleen maar 5 sterren reviews. De redenering hierachter is dat veel consumenten denken dat als iets te mooi lijkt om waar te zijn, dit vaak ook het geval is. Zorg ervoor dat je leert van al je reviews en de verzamelde inzichten vervolgens gebruikt om beter te worden in het verkopen! 

9. Evalueren & Optimaliseren

Op basis van alles dat je leert van reviews en de data die je ontvangt uit de rapportages van de marketplace evalueer je voortdurend de productpagina’s. Always be testing! Door constant je content en processen te verbeteren zorg je ervoor dat je het maximale eruit haalt!

 10. Nieuwe producten / marketplaces toevoegen

Zodra je voelt dat je al je huidige productpagina’s geoptimaliseerd hebt is het tijd om nieuwe producten toe te voegen tot je aan je max zit. Zodra je een marketplace onder de knie hebt en alles loopt is het wellicht tijd om een nieuwe marketplace aan te boren. Op deze manier zorg je ervoor dat je continu je afzetkanalen vergroot. 

Als je deze 10 stappen doorloopt kan je ervoor zorgen dat jouw webwinkel groter en groter wordt! Ongeacht het volume dat je gaat draaien met jouw webwinkel staat eWarehousing voor je klaar. Wij kunnen je makkelijk helpen opschalen zodat jij je kan focussen op nog meer uitbreiding! 

Benieuwd wat eWarehousing voor jouw logistiek en fulfilment kan betekenen? Neem vrijblijvend contact op met onze 24/7 customer service om te kijken hoe wij je kunnen helpen. Je kan ons altijd bereiken via +31 (0)18 – 66 12 267 of via info@e-warehousing.nl. Als je benieuwd bent naar de kosten kan je hier onze gratis fulfillment calculator invullen!