Image Alt

Voorkom omzetverlies door rekening te houden met deze 7 online conversiekillers 

Voorkom omzetverlies door rekening te houden met deze 7 online conversiekillers 

Wie wil er nou niet meer omzet en winst genereren met zijn webwinkel? Het liefst worden we elke ochtend wakker met meer klanten dan de vorige dag, een volledig geautomatiseerd fulfillment proces, en elke dag meer winst op de bedrijfsrekening. Heerlijk om op deze manier slapend rijk te worden! Helaas groeit de omzet van je webshop niet vanzelf en zijn er vaak onbenutte mogelijkheden om de conversies van je webwinkel te verhogen.  

Naast dat wij je kunnen helpen met de logistieke afhandeling (lees hier meer), willen we je ook graag helpen om jouw webwinkel beter te laten draaien. Daarom hebben we 7 conversiekillers voor je op een rijtje gezet zodat jij niet in deze valkuilen valt! 

1. Onduidelijk klantprofiel

Weet jij wie je klanten zijn? Niet elke bezoeker van je webshop is hetzelfde of gebruikt je product voor dezelfde reden. Het is van groot belang om een aantal duidelijke klantprofielen op te stellen. Elke klant vergt namelijk een unieke benadering. Een jonge bezoeker van 18 jaar heeft andere behoeftes dan een bezoeker van 45 met 3 kinderen. Beiden zullen ook door andere dingen getriggerd worden om tot een aankoop over te gaan. Door het opstellen van verschillende persona’s van je webwinkel kan je hier op inspelen. Zorg dat je een heel duidelijk beeld hebt van jouw bezoekers. Wat beweegt jouw bezoekers om je product aan te schaffen? Wat is de reden dat ze specifiek op jouw webshop terecht zijn gekomen? Door enquêtes af te nemen onder je huidige bezoekers (bijvoorbeeld in ruil voor extra korting) kan je op een snelle en eenvoudige manier kwalitatieve feedback verzamelen. Daarnaast kan je met behulp van Google Analytics kwantitatieve data verzamelen over je bezoekers. 

Als je deze kwalitatieve en kwantitatieve data met elkaar combineert krijg je een glashelder beeld over de bezoekers van je webshop en hoe je ze het beste kan converteren naar klanten! 

2. Gebrekkige customer journey

Een veelvoorkomend probleem bij webwinkels is dat ze vaak ontworpen zijn vanuit het perspectief van de verkoper in plaats van het perspectief van de bezoeker. Wat voor jou een logische serie stappen lijkt is voor de bezoeker soms een jungle aan opties en verwarrende knoppen. Door te onderzoeken hoe bezoekers zich gedragen op je website kan je inzichtelijk krijgen waar potentiële kopers afhaken en de klantreis verbeteren. Valt een bepaalde knop bijvoorbeeld compleet weg op je website? Misschien is het een goed idee om een contrastkleur te gebruiken zodat de knop duidelijker zichtbaar is. Elke pagina van je webshop moet 1 enkel doel hebben. Dit verminderd de keuzestress van de bezoeker en zorgt ervoor dat hij makkelijker converteert. Met behulp van tools zoals hotjar kan je snel zien waar het fout gaat en hierop inspelen. 

3. Onduidelijke productfoto’s

Bezoekers willen weten wat ze aanschaffen, met name online is dit van groot belang. In een fysieke winkel kan je iets passen, voelen of goed bekijken. Dit aspect van het aankoopproces valt volledig weg in een online webwinkel. Zorg er daarom voor dat jouw bezoekers een zo helder mogelijk beeld kunnen vormen van het product dat ze kopen. Zorg voor mooie (professioneel geschoten) foto’s van alles dat je aanbiedt. Belicht het product van alle kanten en toon daarnaast foto’s in gebruikssituaties. Hierdoor gaat het artikel meer leven bij je klanten en zien ze het zichzelf al dragen of gebruiken. Dan is kopen natuurlijk nog maar een kleine stap.

4. Weinig metingen

Meten is weten! Als je het aantal conversies van je webshop wil verhogen zal je moeten testen wat wel en niet werkt. Webshops die geen A/B testen uitvoeren presteren significant slechter dan webshops die dit wel doen. De standaard manier om te testen of bepaalde elementen een positief of negatief effect hebben op je conversies zijn A/B-tests. Met een A/B test deel je de bezoekers van je webshop op in 2 groepen. Beide groepen krijgen bijna dezelfde pagina te zien, op het element dat je wilt testen na. Bijvoorbeeld een groene call to action knop vs. een rode call to action knop. Vervolgens meet je welke knop het beste presteert en zorg je dat je die knop gebruikt. Op deze manier zorg je dat je op basis van data en inzichten je conversies verbeterd! 

5. Ingewikkeld Checkout proces

Bezoekers vinden wat ze nodig hebben, laden hun mandje vol met spullen en dan verlaten ze je pagina met een vol mandje.. Een ingewikkeld checkout proces is een van de grootste conversiekillers in dit lijstje. Zorg ervoor dat je een soepel checkout proces hebt. bijvoorbeeld door automatische invulvelden en te zorgen dat je voldoende betaal opties hebt. In Nederland is iDeal de meest gebruikte betaalmethode, maar zorg er ook voor dat klanten met creditcard of via PayPal kunnen betalen. Als ze al eerder bestellingen hebben gedaan is achteraf betalen natuurlijk ook een optie. Hiermee kweek je vertrouwen bij je bezoekers en zorg je dat ze minder snel afhaken. 

6. Slechte logistiek

Zorg ervoor dat klanten direct weten waar ze aan toe zijn zodra ze een bestelling plaatsen. Consumenten zijn tegenwoordig niet meer zo geduldig als vroeger. Iedereen is uit op instant gratification. Als jouw producten niet de volgende dag kunnen worden bezorgd zullen ze toch sneller gaan kijken naar een andere partij. Daarnaast zit ook niemand te wachten op een vage bezorgtijd. Zorg daarom dat je specifieke tijdvakken voor bezorging aangeeft op de checkout pagina. Als het tijdvak van bezorgingen open staat tussen 10:00 en 18:00 op een zaterdag zal dat niet als fijn worden ervaren. Bezorging tussen 10:00 en 12:00 is daarentegen zeer duidelijk en helder. Mocht je hulp nodig hebben met de logistieke afhandeling van je webwinkel kan je hier kijken wat eWarehousing voor je kan betekenen. 

7. Geen e-mail campagnes 

E-mail is een van de oudste online kanalen maar nog steeds een cruciaal middel om conversies te verhogen. Via email kan je direct je klanten bereiken met nieuwe producten, aanbiedingen en herinneringen van verlaten winkelmandjes. Door middel van e-mail campagnes kan je bovendien snel en gemakkelijk een persoonlijke band opbouwen met bezoekers om ze te verleiden tot herhaalaankopen. In een vorig artikel hebben we al eerder het belang van e-mail automation aangestipt. Als je jezelf nog niet hierin verdiept hebt, laat deze kans nu dan niet liggen!  

Met deze 7 tips omzeil jij hopelijk een aantal van de grootste conversiekillers voor je webshop. Het  testen en optimaliseren van runnen een webshop kost veel tijd, maar is uiteindelijk de moeite waard. Als je momenteel veel tijd kwijt bent aan de logistieke afhandeling van je webshop kan je vrijblijvend contact opnemen met onze 24/7 customer service om te kijken hoe wij je kunnen helpen. Je kan ons altijd bereiken via +31 (0)18 – 66 12 267 of via info@e-warehousing.nl. Als je benieuwd bent naar de kosten kan je hier onze gratis fulfillment calculator invullen!