Website optimalisatie deel 2: De homepage
Het afgelopen jaar heeft de online retail een enorme vlucht genomen. Mede door de invloed van COVID zijn steeds meer bedrijven zich gaan realiseren dat verkopen via online kanalen een must is. In een tijd waar fysieke winkels vaker de deuren moeten sluiten dan open mogen zijn, is er simpelweg geen andere optie. Hierdoor is de concurrentie in het online speelveld dan ook enorm toegenomen. Je kan tegenwoordig niet zomaar meer een website online zetten en hopen op verkopen. Vandaar dat we in deze artikelreeks over website optimalisatie dieper zullen ingaan op cruciale pagina’s van jouw online webwinkel. We kijken hierbij hoe je het beste jouw website kan optimaliseren om bezoekers om te toveren tot kopers. Websitebezoekers zijn natuurlijk leuk, maar het wordt pas echt interessant als ze iets gaan kopen op je website. Anders heb je een hoop geld gestoken in het aantrekken van nieuwe klanten en houd je er onderaan de streep niets aan over. In dit artikel gaan we in op de functie en opzet van de homepage van je website. Benieuwd naar andere artikelen over website optimalisatie? Lees hier ons artikel over het optimaliseren van je productpagina terug. Als je wilt beginnen met het optimaliseren van je homepage zal je moeten beginnen met een introductie
Introductie
Het doel van je homepage is op de eerste plaats om je bezoekers duidelijk te maken waar ze zijn beland. Dus je logo zal direct zichtbaar moeten zijn voor de bezoekers, samen met een duidelijke navigatiebalk bovenin. Daarnaast is een korte tagline of introductie van je merk aan te raden. Het gaat hier direct om een stukje verwachtingsmanagement naar je klanten toe. Ze willen immers weten op wat voor website ze zijn beland voordat ze verder gaan klikken. Dit is vrij rechttoe rechtaan. Een korte tekst met wat jouw merk de klanten te bieden heeft is hier vaak al voldoende. Een goed voorbeeld hiervan is de homepage van Slack die je hieronder kan terugvinden. Het is direct duidelijk wat je kan verwachten.
Routekaart
Wil je dat klanten direct naar je shop gaan of wil je eerst meer informatie geven over je product? Je zal je homepage moeten inrichten met je bezoekers in het achterhoofd. Wat is het pad dat je wilt dat ze nemen? Door de opties op je homepage te beperken kan je keuzes makkelijker maken voor bezoekers en neem je ze bij de hand terwijl je ze door je website heen leidt. Je maakt eigenlijk een hele duidelijke routekaart voor ze. Als je wilt dat je bezoekers direct naar je productpagina gaan zal dit zeer duidelijk moeten zijn door een link naar je shop duidelijk in beeld te brengen. Kijk bijvoorbeeld naar de homepage van Bol.com hieronder, het is zeer duidelijk dat ze willen dat je richting hun aanbiedingen gaat. De home is er puur op gericht om je door te sturen naar de aanbiedingen van deze maand om je tot een aankoop te verleiden.
Beperk de keuzes van je homepage en maak de keuzes voor je bezoekers. Denk de route van je homepage uit voordat je hem gaat ontwerpen. Houd hierbij altijd het einddoel in je achterhoofd en redeneer terug hoe mensen daar het makkelijkste kunnen komen.
Foto’s
We hebben het al eerder gehad over het belang van goede foto’s op je website. Mensen zijn zeer visueel ingesteld dus het juiste gebruik van foto’s kan het succes van je homepage maken of breken. Zorg dat je de juiste toon zet in de beelden en gebruik eventueel visuele cues in je fotografie om de ogen van je bezoekers naar de juiste call to action te leiden. Denk hierbij bijvoorbeeld aan een foto met een persoon die een bepaalde richting op kijkt (richting je shop nu knop) of nog duidelijker een foto van een model die wijst naar een knop. HIerdoor leg je nog meer de nadruk op je CTA’s en zijn ze niet meer te missen voor je klanten.
Footer
Last but not least is de footer. Je wilt dat sitebezoekers onderaan je website altijd meer informatie kunnen vinden over hoe ze je eventueel offline kunnen bereiken en zich bijvoorbeeld kunnen inschrijven voor een nieuwsbrief. Daarnaast is het altijd goed om je cookie en privacy policy hier nog een keer te plaatsen zodat ze makkelijk terug te vinden zijn.
In alweer het laatste artikel van deze artikelenreeks gaan we dieper in op het checkout proces van jouw website. Een cruciale stap in het verkopen van producten!
Ben je veel tijd kwijt aan het inpakken van je orders? Deze tijd kan je veel beter besteden! Benieuwd wat eWarehousing voor de logistieke afhandeling van jouw orders kan betekenen? Neem vrijblijvend contact op met onze 24/7 customer service om te kijken hoe wij je kunnen helpen. Je kan ons altijd bereiken via +31 (0)18 – 66 12 267 of via info@e-warehousing.nl. Als je benieuwd bent naar de kosten kan je hier onze gratis fulfillment calculator invullen!