Website optimalisatie deel 3: De Checkout
Stel je voor; je hebt het perfecte product gevonden op een nieuwe website. Je hebt je onderzoek gedaan, weet precies wat je wilt en dit product voldoet aan al je wensen. Je klikt op het winkelwagentje en wilt het product afrekenen. Maar dan.. Een enorme waslijst aan gegevens die je moet achterlaten, je moet jezelf verplicht inschrijven voordat je kan bestellen. Bovendien zie je dat je alleen met creditcard kan betalen en niet met iDeal… Wat doe je?
Er is een grote kans dat je in het bovenstaande verhaal al bent afgehaakt en op zoek bent gegaan naar een andere verkoper van het product. Gemiddeld worden 65,5% van de winkelwagentjes verlaten tijdens het checkout proces (Bron: Barilliance, 2021). Je zult het uitcheck proces voor je klanten zo makkelijk mogelijk moeten maken. Vandaar dat we in het derde deel van onze webshop optimalisatie tips dieper ingaan op de laatste fase van de verkoop, de checkout.
Benieuwd naar de vorige tips in deze reeks? Lees hier deel 1 en via deze link deel 2 terug.
De redenen
Er zijn veel verschillende redenen waarom potentiële klanten hun winkelwagentje verlaten voordat ze een aankoop doen. Om je een beter beeld te geven hebben we de meest voorkomende redenen voor je op een rijtje gezet:
Redenen voor het verlaten van de winkelwagen zijn:
- Hoge of onverwachte verzendkosten
- Niet klaar om te kopen
- Product bewaard voor later
- Verplicht aanmaken account
- Complex checkout proces
- Trage website
- Niet genoeg betaalopties
- Moeilijk retour beleid
- Trage bezorging
Helaas kan je niet alle redenen tackelen zoals een klant die niet klaar is om te kopen of die het product bewaard voor later. Maar voor de overige redenen zijn gelukkig wel een aantal oplossingen te vinden. Deze oplossingen zullen we hierna bespreken.
De oplossingen
Nu je een beter beeld hebt van de problemen in het checkout proces kunnen we wat dieper ingaan op de oplossingen. Voorkomen is hierin altijd beter dan genezen, dus mocht je nog bezig zijn met het opzetten van je webshop let dan goed op! Deze tips zijn ook voor jou van toepassing.
Duidelijkheid over verzendkosten of beter nog, geen verzendkosten!
Zorg dat je zo transparant mogelijk bent op je productpagina over eventuele verzendkosten. Toon dit direct in de totaalprijs zodat je potentiële kopers niet voor onaangename verrassingen komen te staan. Communiceer dit zeer duidelijk. Probeer ook te testen met gratis verzendingen vanaf een bepaald aankoopbedrag. Volgens een studie van Professor David Bell van Wharton Business School blijkt dat meer dan 60% van de online retailers gratis verzendingen gebruikt als een van hun succesvolste marketing tools. Zelfs wanneer er een bepaalde waarde aan het totale bedrag hangt. Het gaat zelfs zo ver dat klanten een gratis verzending t.w.v. €6,99 de voorkeur geven boven een €10,- korting op een product. De conversies liggen in het eerste geval hoger dan met de kortingscode. Gratis verzenden is ook een van de redenen dat Amazon is uitgegroeid tot een speler van wereldformaat.
Simplificeer je checkout proces
Zorg voor een simpel checkout proces zonder al teveel toeters en bellen. Mocht je meerdere pagina’s hebben voor je checkout plaats dan een voortgangsbalk bovenaan de pagina, op deze manier weten je klanten hoe ver ze in het proces zijn. Zorg daarnaast dat je klanten niet meer hoeven te scrollen om gegevens achter te laten. Dit zorgt voor een overweldigend gevoel, vooral als er meerdere pagina’s zijn in je checkout. Geef je klanten de optie om automatisch de gegevens in te laten vullen als ze zich aanmelden (bijvoorbeeld met Google Autofill). Daarnaast kan je klanten een account laten aanmaken zodat je ze beter leert kennen en het in de toekomst nog makkelijker is om te bestellen. Dit zorgt voor een stuk gemak en is een motivatie om een account op je webshop aan te maken. Maak dit echter niet verplicht maar optioneel. Zo tackle je meteen een ander punt van weerstand, het verplicht aanmaken van een account voor een aankoop.
Zorg dat je website is geoptimaliseerd op snelheid.
Een trage webshop is killing voor je conversies. Zorg dus dat je website altijd is geoptimaliseerd voor snelheid. Maak je afbeeldingen kleiner, zorg voor een goede hosting en plaats geen zware bestanden in de backend. Je kan natuurlijk ook je website instellen op lazy loading om wat snelheid te winnen. Een mooie cleane website werkt over het algemeen het beste voor e-commerce, duidelijkheid en snelheid is key!
Biedt meerdere betaalopties
Niet is zo frustrerend voor een klant als het gehele checkout proces doorlopen en er bij het betalen achter komen dat zijn betaalmethode van voorkeur niet beschikbaar is. Denk in Nederland bijvoorbeeld aan het gebruik van IDeal, een van de meest voorkomende betaalmethodes. Biedt daarom altijd meerdere manieren aan om te betalen, je kan hier zo creatief mee zijn als je zelf wilt! Ook achteraf betalen is steeds populairder aan het worden via bijvoorbeeld Afterpay of Klarna.
Laat de verzendingen en retouren over aan eWarehousing
Als klant wil je natuurlijk zo snel mogelijk je producten in huis hebben. Het wordt dan ook zo goed als verwacht dat je bestelling de volgende dag op de stoep ligt. Daarnaast moet het retourproces ook niet al te gecompliceerd zijn. Het
kan tenslotte zo zijn dat je per ongeluk de verkeerde maat hebt besteld of dat een kledingstuk iets groter valt dan verwacht. Om al het gedoe rondom je bestellingen goed op te lossen kan je het beste een fulfilment partner in de hand namen zoals eWarehousing. Wij regelen het gehele logistieke proces en zorgen ervoor dat alle retourzendingen netjes worden afgehandeld. Doordat wij bovendien vaste afspraken hebben met al onze vervoerders krijg je ook nog korting op de verzendkosten, kan je die ook weer voordeliger doorrekenen aan je klanten!
Kortom er zijn genoeg manieren om de checkout van je webshop te optimaliseren. Mocht je nog vragen hebben over het uitbesteden van je fulfilment kan je altijd contact opnemen met onze customer service via (0)18 – 66 12 267 of via info@e-warehousing.nl. Benieuwd wat eWarehousing voor de logistieke afhandeling van jouw orders kan betekenen? Vul hier onze gratis fulfillment calculator in en we nemen vrijblijvend contact met je op!